کد خبر: ۹۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶
خودرونویس:طی سال‌های گذشته بر اساس مطالعات میدانی انجام شده در داخل کشور مشخص شد ۸۰ درصد آلودگی هوا در کلانشهرها از جمله تهران ناشی از منابع متحرک است بنابراین دولت با همکاری مجلس و سایر دستگاه‌ها، وضع قوانین جدید برای بهبود کیفیت وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت را مورد توجه قرار داد.
**به گزارش خودرونویس،حذف موتورسیکلت کاربراتوری از چرخه تولید و ضرورت ارتقای سوخت خودروها به استاندارد یورو۴ از جمله تصمیمات دولتی است که طی دو سه سال گذشته اتخاذ شد. آنچه در این میان اهمیت دارد میزان اجرایی شدن این قوانین است.حسین ایزانلو -فعال حوزه محیط زیست و کارشناس حوزه خودرو در این باره، اظهار کرد: استاندارد آلودگی وسایل نقلیه اعم از خودرو که یورو۴ و موتورسیکلت که یورو۳ است، بخش‌های مختلفی دارد که اجرای کامل آن باید تحت نظارت کافی قرار گیرد.وی با اشاره به جزییات روند نظارت بر تولید وسایل نقلیه در کشور گفت: خودروساز و موتورساز به منظور اخذ تاییدیه از سازمان حفاظت محیط زیست برای کسب مجوز تولید یک مدل، نمونه اولیه از محصول تولیدی را آماده و سیستم را روی آن نصب می‌کنند تا پس از اخذ تاییدیه و اصطلاحا تایید نوع، مجوز تولید انبوه را دریافت کنند.
**ضرورت بازرسی مکرر دستگاه‌های نظارتی از خط تولید
این فعال حوزه محیط زیست ادامه داد: اقدام بعدی پیش‌بینی شده در استاندارد، حصول اطمینان از تطبیق دستگاه‌های تولید شده نو با نمونه‌ اولیه مورد تایید دستگاه‌های نظارتی است. سازوکار نظارت بر این بخش به این صورت است که دستگاه‌های نظارتی (سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان استاندارد) با مراجعه مکرر به خط تولید، نمونه‌ای را به صورت تصادفی انتخاب می‌کنند و مورد آزمایش قرار می‌دهند تا تطابق تولید انبوه با استاندارد را کنترل کنند.
**غفلت دستگاه‌های نظارتی از تست دوام 
ایزانلو در ادامه با انتقاد از مغفول ماندن تست دوام در تولید وسایل نقلیه گفت: مسئله‌ای که در ایران حتی در مورد خودرو هم اجرا نمی‌شود؛ بخش دوام پیش‌بینی شده در استاندارد است. مفهوم استاندارد یورو ۴ این است که سقف آلایندگی زیر حد یورو۴ باید تا ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش خودرو تضمین شده باشد.وی تصریح کرد: از آنجا که اجرای پیمایش ۱۰۰ هزار کیلومتر روی نمونه‌های یک مدل خودروی جدید پیش از کسب مجوز تولید بسیار زمان‌بر است در استاندارد پیش‌بینی شده جهت تسریع در فرآیند صدور مجوز تولید انبوه، قرار شده؛ آلودگی خودروی نو ۲۰ درصد کمتر از سقف استاندارد باشد اما این به این معنا نیست که دستگاه نظارتی از حق خود برای اجرای عملی آزمون‌های دوام ۱۰۰ هزار کیلومتر در حین تولید انبوه صرف نظر کند.فعال حوزه محیط زیست تاکید کرد: دستگاه‌های نظارتی کشور برای اجرای کامل استاندارد یورو ۴ باید وسیله نقلیه را در پیمایش‌های مختلف مثل ۱۰ هزار کیلومتر، ۵۰ هزار کیلومتر تا ۱۰۰ هزار کیلومتر تست کنند تا مطمئن شوند آلودگی خودروها حین تردد به دلیل کیفیت پایین و خرابی زودرس قطعات کنترل کننده آلودگی هوا افزایش نمی‌یابد.
**تست «تطابق تولید انبوه» در موتورسیکلت‌ها اجرا نمی‌شود
ایزانلو با بیان اینکه تست دوام در مورد خودرو به طور کامل مغفول است و به هیچ وجه اجرا نمی‌شود، گفت: در مورد موتورسیکلت حتی تست تطابق تولید انبوه (COP) هم اجرا نمی‌شود چه برسد به تست دوام. در مورد خودرو تست EOBD  (سیستم خود پایش عیب خودرو)، بحث پیچیده و مهمترین بخش استانداردهای یورو۴ به بعد است.وی تاکید کرد: خطر عمده این است که سیستم نظارتی حتی در مورد خودرو توان این را ندارد که بر اجرای استاندارد به طور کامل و درست نظارت کند و پایش بخش‌های دوام،EOBD  و بررسی مباحث حقه‌ زنی به آزمون استاندارد مغفول است، درحالیکه عمده توجه، تمرکز و پیشرفت استاندردهای به‌روز دنیا در این بخش‌ها است.این کارشناس ضمن اشاره به نمونه‌ای از تقلب خودروسازان مطرح جهان اظهار کرد: چند سال پیش شرکت عظیم فولکس واگن با وجود سیستم‌های نظارتی بسیار قوی به دلیل منافع مالی، ریسک کرد و استاندارد را فریب داد بنابراین طبیعی است که در کشور ما آن هم در ضعف شدید سیستم نظارتی، خودروساز به خود این اجازه را بدهد که دست به تقلب بزند.
**سازمان حفاظت محیط زیست ناظر اصلی کیفیت تولید
ایزانلو با بیان اینکه مسئول اصلی نظارت بر تولید خودروها و موتورسیکلت‌ها سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: از سوی این سازمان، هماهنگی‌هایی با سازمان استاندارد صورت می‌گیرد که نظارت و بازرسی توسط کدام یک از شرکت‌ها انجام شود.  
**بنیان نظارت و بازرسی بر صنعت خودرو فسادانگیز است
وی تصریح کرد: شرکت‌های بازرسی باید کاملا مستقل از وزارت صنعت و تولیدکنندگان باشند تا نظارت بدون هیچ شک و شبهه‌ای انجام شود این درحالیست که در کشور ما پایه نظارت بر صنعت خودروسازی و موتورسازی معیوب و فسادانگیز است.ایزانلو با اشاره به اینکه روند نظارت و بازرسی بر صنعت خودرو در کشور ما اشکالات اساسی دارد، گفت: سیستم نظارتی برای اینکه بتواند شرکت خود را بچرخاند اول سال با وزارت صنعت و خودروساز قرارداد سی او پی (cop) می‌بندد. در چنین شرایطی طبیعی است که روند نظارت بر صنعت خودرو دچار اشکال باشد.
**سازمان حفاظت محیط زیست ضعف سیستماتیک در نظارت دارد
این فعال حوزه محیط زیست با تاکید بر اینکه به‌طور کلی سیستم نظارتی از لحاظ سیستماتیک و نیروی انسانی بسیار ضعیف است، گفت: امکانات نظارتی در سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه در بخش نیروی انسانی باید تقویت شود این درحالیست که بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته ۲۸۰ میلیارد تومان بود و حتی از بودجه نهضت سوادآموزی که ۳۱۰ میلیارد تومان دریافت کرد، کمتر بود. از سوی دیگر در دنیا دو درصد تولید ناخالص ملی به محیط زیست اختصاص داده می‌شود که در کشور ما این مبلغ به ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد اما محیط زیست کشور از این فرصت محروم است.

ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شلیک چری به خودروهای کره‌ای + تصاویر
رونمایی مدیران خودرو از چری آریزو 5 توربو

شلیک چری به خودروهای کره‌ای + تصاویر

فوتون ساوانا رونمایی شد
حضور فعال عظیم‌خودرو در نمایشگاه مشهد

فوتون ساوانا رونمایی شد

کراس‌اووری جدید در بازار ایران
اوپل موکا x چه ویژگی‌هایی دارد؟

کراس‌اووری جدید در بازار ایران

بزک کراس‌اوور چینی
فیس‌لیفت مینور لیفانX60 به نمایش درآمد

بزک کراس‌اوور چینی

سوغات جک برای شیرازی‌ها
محصول جدید کرمان‌موتور رونمایی شد

سوغات جک برای شیرازی‌ها

بازار پر رونق چینی‌ها در ایران
برادر کوچک B50 در شیراز نمایش داده شد

بازار پر رونق چینی‌ها در ایران

رونمایی از سوغات جک در نمایشگاه شیراز
جک S3 با کدام پیشرانه در ایران عرضه می‌شود

رونمایی از سوغات جک در نمایشگاه شیراز

بازگشت قهرمان + تصاویر و ویدئو
ورود جدیدترین نسل ب‌ام‌و سری 5 به ایران توسط پرشیاخودرو

بازگشت قهرمان + تصاویر و ویدئو

جنس فامیلی جور شد!
هوندا HR-V تابستان به ایران می‌آید

جنس فامیلی جور شد!

دست و دل باز شرقی
تجربه رانندگی با دانگ‌فنگ H30 کراس

دست و دل باز شرقی

تغییر به سبک برلیانس + تصاویر
آزمایش فنی خودروی برلیانس کراس(C3)

تغییر به سبک برلیانس + تصاویر

سربلند در جاده‌های ناهموار + تصاویر
تجربه رانندگی یک روزه با بی وای دی S6

سربلند در جاده‌های ناهموار + تصاویر

آرایشی تازه بر صورت ببر چینی + تصاویر
آزمایش فنی کاپرا 2 محصول جدید گروه بهمن

آرایشی تازه بر صورت ببر چینی + تصاویر

پریوس روی باند پرواز + تصاویر
بررسی فنی کم‌مصرف‌ترین خودروی بازار

پریوس روی باند پرواز + تصاویر

زیبایی یا کارآیی؟+ تصاویر
رنو سیمبل در برابر چری آریزو5

زیبایی یا کارآیی؟+ تصاویر

بازنده پیروز است! + تصاویر
رنو کپچر یا سانگ‌یانگ تیوولی؟

بازنده پیروز است! + تصاویر

پل پوزیشن وتل در روز دشوار مرسدس
نتیجه مرحله تعیین خط مسابقه فرمول ۱ سنگاپور

پل پوزیشن وتل در روز دشوار مرسدس

ردبول حاکم مرحله تمرینی
نتیجه روز نخست مسابقه فرمول ۱ سنگاپور

ردبول حاکم مرحله تمرینی

مارکز برد و صدرنشین شد
نتیجه مسابقه موتورسواری سن مارینو

مارکز برد و صدرنشین شد

خاک فراری در تسخیر مرسدس
نتیجه مسابقه فرمول ۱ ایتالیا

خاک فراری در تسخیر مرسدس

رکوردشکنی همیلتون در خانه فراری
نتیجه مرحله تعیین خط مسابقه فرمول ۱ ایتالیا

رکوردشکنی همیلتون در خانه فراری

مرسدس در صدر
نتیجه روز نخست مسابقه فرمول ۱ ایتالیا

مرسدس در صدر

دویسیوزو برد و صدرنشین شد
نتیجه مسابقه موتورسواری موتو جی پی بریتانیا

دویسیوزو برد و صدرنشین شد

وتل در فراری ماندنی شد
فراری به شایعات پایان داد

وتل در فراری ماندنی شد

پل پوزیشن تاریخی لوییس همیلتون
نتیجه مرحله تعیین خط مسابقه فرمول 1 بلژیک

پل پوزیشن تاریخی لوییس همیلتون

از سرگیری دوباره مسابقات فرمول۱
نتیجه روز نخست مسابقه بلژیک

از سرگیری دوباره مسابقات فرمول۱

نظرسنجی
کدامیک از قراردادهای زیر را برای آینده صنعت خودرو ایران مفید می دانید؟
ایران خودرو - پژو
ایدرو - رنو
سایپا - سیتروئن
ماموت - فولکس واگن
آرشیو مجله خودروها