کد خبر: ۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵
نسل جدید ایسوزو D-Max به ایران می آید
خودرونویس: با نگاهی گذرا به پیشینه ورود تجاری‌سازان به ایران، می‌توان دریافت که با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌های گوناگون، ماشین سنگین‌ها در طول این سال‌ها هرطور که شده به صورت مونتاژ یا واردات، بالاخره به نوعی حضور خود را استمرار بخشیده‌اند و خلاف خودروهای سواری، همواره با جدیدترین مدل‌ها و بهترین برندها پا به کشور گذاشته‌اند.
سرباز آسیایی

هرچند گه‌گاهی در این میان، خاطرات تلخی همچون کامیون‌های حادثه آفرین چینی نیز در کارنامه این بخش به ثبت رسیده است.

ایسوزو را می‌توان یکی از نقاط طلایی صنعت خودروهای کار و تجاری کشور، بعد از انقلاب دانست. گروه بهمن که از سال 1331 با عنوان "شرکت سهامی ایران خلیج کو" پایه‌گذاری و از 1338 به مونتاژ وانت‌های سه چرخ مزدا پرداخت؛ از سال 1383 شمسی نیز با ایجاد شرکت بهمن دیزل و عقد قرارداد با ایسوزو ژاپن، تولید کامیونت در این شرکت کلید خورد. بدون شک کسی نیست که کامیونت‌های ایسوزو را نشناسد یا دست کم یک بار آن‌ها را در خیابان‌ها در حال خدمت رسانی ندیده باشد.

سرباز آسیایی

خودروهایی با دوام و کم استهلاک که امروز به نمادی از حمل و نقل سبک در کشور شناخته می‌شوند. پس از سال‌ها مونتاژ نسل‌های مختلف کامیونت NPR، گروه بهمن در راستای توسعه سبد محصولات، از تولید پیکاپ جدیدی از ایسوزو خبر داد. هرچند فاصله انتشار خبر تا اجرایی شدن آن، دو سه سالی به درازا کشید؛ اما در نهایت ایسوزو D-MAX در آخرین روزهای حیات نسل اولش، در تیراژ محدود در ایران تجاری‌سازی شد. استقبال خوب دستگاه‌های دولتی و نهادها از همان تعداد کم دی‌مکس‌ها، بار دیگر نشان داد که چقدر بازار کشور تشنه خودروهای باکیفیت ژاپنی است.

حال گروه بهمن در برنامه سال 1395 خود، عرضه نسل جدید دیمکس را پیش‌بینی کرده است. این پیکاپ قدرتمند به زودی در نمایشگاه‌های خودرو شیراز و مشهد رونمایی می‌شود و در نیمه دوم سال جاری، قدم به بازار خواهد گذاشت.

سرباز آسیایی

دی مکس را بهتر بشناسیم

نسل اول دی‌مکس از 2002 با سرمایه‌گذاری شورولت روی خط تولید رفت. این مدل همزمان با نام‌های شورولت دی‌مکس، شورولت کلرادو، هولدن کلرادو و هولدن رودئو در بازارهای شیلی و استرالیا نیز به فروش می‌رفت. اندکی بعد فیس لیفت جدیدی روی آن انجام شد که زیباتر و پخته‌تر، و در بحث فنی تواناتر از گذشته ظاهر شد. بر پایه دی‌مکس، شاسی بلند سایز متوسطی نیز به نام ایسوزو MU-X در برخی بازارهای آسیایی از جمله چین، فیلیپین و تایلند تولید شده است. نسل دوم دی‌مکس در سال 2011 رونمایی و به چرخه تولید پیوست. نسل جدید، امروز در شرف عرضه به بازار تجاری‌های ایران است.

طراحی

تغییرات ظاهری در مدل جدید کاملا حرفه‌ای صورت گرفته است. ظاهر دی‌مکس جدید به گونه‌ای است که با وجود تغییر بسیاری از المان‌ها، هنوز ته چهره مدل‌های قدیمی در آن پیدا است و می‌توان گفت که اصالت خود را حفظ کرده است. چراغ‌های جلو از حالت عمودی به زاویه دار تغییر کرده‌اند و با پس زمینه مشکی جذاب‌تر از قبل به نظر می‌رسند. جلو پنجره تمام استیل با خطوط خاص ایسوزو، پیشانی خودرو را تکمیل کرده اند.

پف گلگیرها ظاهر تنومندی را از نمای جانبی به آن بخشیده‌اند و حجم پردازی‌های انجام گرفته در قسمت حوضچه‌بار، دقیقا پیکاپ‌های آمریکایی را تداعی می‌کنند. طرح نمای عقب به پیروی از سبک این کلاس و سایر وانت‌ها است و نکته جدیدی در آن به چشم نمی‌خورد.  

کابین و امکانات

نسل اول دی‌مکس، از کابینی ساده و کسل کننده، اما باکیفیت برخوردار بود. ایسوزو در نسل جدید، افزون بر تغییرات خارجی، این بار دستی بر سر و گوش تزیینات داخلی هم کشید. سبک جدید طراحی داشبورد دی‌مکس، ملغمه‌ای از طرح‌های آسیایی و آمریکایی است که البته در بخش‌هایی چون کنسول، شباهت زیادی به محصولات شورولت دارد. در نسل جدید، این داشبورد جدید، حس بهتری را از راندن خودرویی باری به شما می‌دهد و می‌توان گفت که با آپشن‌های رفاهی بیشتر، از آن حالت پیکاپ سواری محض درآماده است.

سرباز آسیایی

در فهرست تجهیزات دی‌مکس موارد نه چندان لوکس ولی کاربردی زیر به چشم می‌خورند:

محفظه نگه داری اشیا زیر صندلی، چراغ‌های مطالعه سرنشینان، کروز کنترل، قفل مرکزی به همراه سیستم ورود بدون کلید، سیستم صوتی با ساپورت MP3، IPOD و 6 اسپیکر و پشتیبانی از سامانه SKY sound، پوشش قابل شست و شوی کف اتاق، پوشش چرم صندلی‌ها، فیلتر هوای کابین، سپر استیل عقب، رکاب‌های آلومینیومی، لامپ‌های هالوژن جلو مجهز به پروژکتور، 6 کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری(ESC) و سیستم کنترل کشش(TCS).

مشخصات فنی

در فهرست پیشرانه‌های موجود برای نسل تازه D-Max، سه موتور  با حجم‌های 1.9، 2.5 و 3 لیتری توربو دیزل به چشم می‌خورد، اما بر اساس اعلام گروه بهمن این خودرو قرار است با یک نمونه 2.8 لیتری راهی بازار ایران شود. یک نمونه 177 اسب بخاری با این حجم تا سال 2013 برای نسل قبلی استفاده می شد که از دسامبر 2013، با بهبود‌های انجام شده، بیشینه توان خروجی آن به 197 اسب‌بخار رسیده است. این احتمال وجود دارد که بهمن دیزل نسل جدید را با این موتور و جعبه دنده‌های دستی و اتوماتیک روانه بازار ایران کند. هر چند با توجه به تولید نسل قبلی با موتور 3 لیتری در ایران، استفاده از 3 لیتری با توان 174 اسب‌بخار نیز، اصلا دو زا ذهن نیست.

سرباز آسیایی

اما چیزی که می‌توان به طور قطعی درباره آن صحبت کرد، عرضه این خودرو به صورت دودیفرانسیل در ایران است. از سه نوع بدنه تک کابینف کابین بلند و دوکابین نیز، گزینه از شانس بیشتری برای عرضه در ایران برخوردار است.

وضعیت در ایران

نسل اول دی‌مکس در زمان کوتاه عرضه به ایران، با محدوده قیمت 110 تا 120 میلیونی، درست بین تویوتا هایلوکس و چینی‌ها جای می‌گرفت. حال نسل جدید برای بازگشت، دو گزینه پیش رو دارد. اول آن‌ که تا محدوده 150 میلیون بالا رود و مستقیم در مقابل هایلوکس مدعی قرار گیرد و به تاج و تختی که تویوتا برای خود در این چند سال، در غیاب رقبا دست و پا کرده است، پایان دهد. در این صورت ایسوزو ممکن است در گام اول با توجه به محبوبیت و اعتبار بالای رقیب هموطن، در ابتدا توفیقی نیابد؛ اما با گذر زمان و به پشتوانه مونتاژ در ایران و خدمات خوب بهمن، می‌تواند به سرعت رشد کرده و تویوتا را شکست دهد.

سرباز آسیایی

و اما در فرضیه دوم، چنانچه این نسل مانند مدل قبلی در میانه بازار قیمت‌گذاری شود و در عین حال اختلاف قیمت وسوسه کننده‌ای را با هایلوکس حفظ کند، در ایران بی‌رقیب می‌ماند، در حالی که در یک سو، چینی‌هایی چون فوتون تانلند، وینگل5، کاپرا و پیکاپ ریچ هستند که یارای مقابله با او را ندارند و در طرف دیگر، هایلوکسی ایستاده است که احتمالا برای بسیاری از افراد، به اضافه پرداخت و هزینه‌های جاری بیشترش نمی‌ارزد.

سرباز آسیایی

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
خارجی پل پوزیشن باکو از آن همیلتون شد
نتیجه مرحله تعیین خط مسابقه فرمول ۱ آذربایجان

پل پوزیشن باکو از آن همیلتون شد

خارجی نخستین پل پوزیشن زارکو‌ در مسابقات Moto GP
نتیجه مرحله تعیین خط مسابقه موتورسواری هلند

نخستین پل پوزیشن زارکو‌ در مسابقات Moto GP

خارجی پورشه به فرمولE می پیوندد
محبوب ترین مسابقه بین خودروسازان کدام است؟

پورشه به فرمولE می پیوندد

داخلی بالاگرفتن شایعات حضور آئودی در فرمول 1
آیا آئودی به فرمول 1 وارد میشود؟

بالاگرفتن شایعات حضور آئودی در فرمول 1

خارجی نخستین پیروزی تیم هندی این مسابقات
نتیجه مسابقه فرمول الکتریکی برلین

نخستین پیروزی تیم هندی این مسابقات

نظرسنجی
نظر شما در رابطه با طراحی پایگاه خبری خودرونویس چیست؟
خوب
متوسط
ضعیف
آرشیو ماهنامه نسل برتر