کد خبر: ۷۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶
از سوی هیات داوران مجله خودروها
خودرونویس/ ارشیا عباسی: اولین دوره اهدای تندیس و لوح یادبود خودرو سال در حالی از سوی ماهنامه «خودروها» برگزار شد که این رویداد برای اولین بار در ایران توسط یک نشریه تخصصی خودرو صورت می گرفت.
خودروهای سال95 چگونه انتخاب شدند؟
ماهنامه خودروها در راستای همگام شدن با نشریات تخصصی معتبر جهانی و بر اساس احساس نیاز در بازار خودرو کشور، در روزهای پایانی سال 1395، اقدام به انتخاب خودروی سال از دید کارشنان و داوران منتخب این مجموعه کرد. در همین راستا،  خودروها  با انتخاب هیئتی متشکل ده داور که از اعضای منتخب تحریریه و همچنین انتخاب داورانی از فضایی خارج از مجله از میان کارشناسان زبده و صاحب نظر در صنعت خودرو کشور، با ایجاد جامعه آماری قابل قبول دست به این انتخاب زد.
 برای این منظور ابتدا خودروهایی که در سال جاری(1395) وارد بازار کشور شده، در 5
 محدوده   قیمتی دسته‌بندی شدند. این دسته‌بندی شامل پنج محدوده زیر50 میلیون تومان، 50 تا 100 میلیون تومان، 100 تا 150 میلیون تومان، 150 تا 200 میلیون تومان و در نهایت بالای 200 میلیون تومان بود. در دسته‌بندی صورت گرفته، در هر  محدوده   قیمتی، پنج خودرو که جزو مهم‌ترین خودروهای عرضه شده در بازار کشور در سال 1395 در آن  محدوده   قیمتی اعم از داخلی و وارداتی بوده‌، قرار گرفته‌اند و بنابراین در کل 25 خودرو در 5  محدوده   قیمتی به جدول نهایی راه پیدا کرده‌ است.
خودروهای سال95 چگونه انتخاب شدند؟

پس از این دسته‌بندی، بر اساس نظرات کارشناسان این نشریه، معیارهایی که شامل:طراحی خارجی، طراحی داخلی، سطح تجهیزات، ایمنی، پیشرانه و جعبه‌دنده، سیستم تعلیق و سواری، کیفیت، میزان فروش، خدمات پس از فروش و بازار دست دوم بود برای امتیازدهی در نظر گرفته شده و از هیئت داوران منتخب خواسته شد تا به این 25 خودروی منتخب، در معیارهای مشخص شده اقدام به امتیازدهی کنند. پس از اجماع آرای داوران و امتیازاتی که در معیارهای مختلف به هر خودرو داده شد، مجموع آرای هر خودرو برای هر داور از حداکثر 100 امتیاز تجمیع و امتیاز نهایی هر داور به هریک از خودروها مشخص شد. در پایان امتیازات نهایی داوران که حاصل جمع امتیازات داده شده در هر معیار به هر خودرو بوده است با یکدیگر جمع شده و مجموع امتیازاتی که کلیه داوران به هر خودرو داده‌اند به دست آمد. در این مرحله مشخص شد که در هر  محدوده   قیمتی کدام خودرو بیش‌ترین امتیاز را بر اساس مجموع امتیازات تمام داوران کسب کرده و شایسته دریافت عنوان خودروی سال در آن  محدوده   قیمتی است.

   محدوده اول:  محدوده   قیمتی زیر 50 میلیون تومان

 پنج خودرویی که در این  محدوده   قیمتی جای گرفته‌اند شامل رنو ساندرو، پژو 207iجدید، برلیانس اچ220، سایپا ساینا و دانگ فنگ اچ30 کراس بوده است. همان‌طور که مشاهده می‌شود گزینه‌های موجود در این  محدوده   همگی در حال عرضه توسط خودروسازان داخلی بوده و به نوعی خودورهای تولیدی و در حال مونتاژ داخلی به شمار می‌روند. در این  محدوده   قیمتی بر اساس تجمیع آرای داوران، با اختلافی نه چندان چشم‌گیر با پژو207i جدید، رنو ساندرو موفق به پشت سر گذاشتن 207، و کسب عنوان خودروی سال در  محدوده   زیر 50 میلیون تومان شد. ساندرو که هاچ‌بکی خانوادگی است در سال جاری توسط پارس خودرو وارد بازار کشور شده و با استقبالی کم‌نظیر مواجه شد. با وجود توقف تولید این خودرو بیرون از مرزهای ایران و نبود تنوع در این بخش از بازار، هنوز می‌توان به به نسل نخست رنو ساندرو به عنوان یک گزینه ایده‌آل نگاه کرد.

خودروهای سال95 چگونه انتخاب شدند؟

 محدوده دوم:  محدوده قیمتی 50 تا 100 میلیون تومان

ام‌وی‌ام ایکس22، هیوندای i20 جدید، بی‌وای‌دی اس6، سانگ‌یانگ تیوولی، جک اس5 اتوماتیک پنج گزینه‌ای هستند که در این  محدوده   قیمتی قرار گرفته‌اند. این پنج خودرو که آغاز عرضه آن‌ها در سال جاری بوده است محصولاتی از دو کشور کره جنوبی و چین هستند که رقابتی تنگاتنگ را در این  محدوده   قیمتی ایجاد کرده‌اند. در این  محدوده   بر اساس امتیازات داوران، هیوندای i20 جدید که قرار است توسط شرکت کرمان موتور و در راستای از سرگیری همکاری با شرکت هیوندای کره‌جنوبی در خط تولید این شرکت مونتاژ شود حائز بالاترین امتیاز شده و عنوان خودری سال در  محدوده   50 تا 100 میلیون تومان را از آن خود کرد.

خودروهای سال95 چگونه انتخاب شدند؟

 محدوده سوم: محدوده قیمتی 100 تا 150 میلیون تومان

یکی از جنجالی‌ترین  محدوده  ‌های قیمتی در میان داوران همین  محدوده   100 تا 150 میلیون تومان بود. این  محدوده   که گزینه‌هایی چون میتسوبیشی لنسر جدید، کیا سراتو فیس‌لیفت، نیسان جوک اسکای پک، ام‌جی جی‌تی و رنو داستر جدید قرار می‌گیرند، همان‌طور که انتظار می‌رفت کیا سراتو فیس‌لیفت با اختلاف امتیاز بسیار چشم‌گیری که با لنسر داشت جایگاه نخست در این  محدوده   قیمتی را از آن خود کرد. فروش نزدیک به 3000 دستگاهی سراتو خود می‌تواند مهر تاییدی بر قابلیت‌ها و محبوبیت این مدل در بازار ایران شود، اگرچه تمامی سراتوهای جدید وارداتی توسط بازار آزاد و شخصی صورت پذیرفته و شرکت اطلس‌خودرو هنوز فروش سراتو فیس‌لیفت را به طور رسمی آغاز نکرده است.

خودروهای سال95 چگونه انتخاب شدند؟

 محدوده چهارم: محدوده قیمتی 150 تا 200 میلیون تومان

در این  محدوده   پنج خودرو شامل میتسوبیشی ASX فیس‌لیفت، رنو تلیسمان، کیا اپتیما JF 2017، نیسان جوک اسپرت و تویوتا پریوس قرار گرفته‌ است. این  محدوده   نیز از جمله  محدوده  ‌های قیمتی بود که امتیاز دادن در آن برای هر داوری کار سخت و مشکلی بود. در این  محدوده   که تمامی اعضای آن خودروهای وارداتی هستند، رنو تلسیمان با اختلاف ناچیزی از کیا اپتیما JF 2017، عنوان خودروی سال در این  محدوده   قیمتی را از آن خود کرد. زبان طراحی جدید رنو و قابلیت‌های فنی و قیمت‌گذاری تلیسمان کاملا توانست در این  محدوده   خودنمایی کرده و موفق به کسب این عنوان شود.

خودروهای سال95 چگونه انتخاب شدند؟

 محدوده پنجم:محدوده قیمتی بالای 200 میلیون تومان

 دی‌اس5، دی‌اس6، نیسان ایکس-تریل، تویوتا راو4 جدید و میتسوبیشی اوتلندر جدید گزینه‌های حاضر در این  محدوده   قیمتی بودند. اصلی‌ترین رقابت در این گروه در میان سه گزینه آخر یعنی نیسان ایکس-تریل، تویوتا راو4 و اوتلندر جدید بود که با اختلافی بسیار جزئی بر اساس امتیازات داده شده توسط داوران نماینده تویوتا یعنی راو4 جدید موفق به دریافت عنوان خودوی سال از دید  خودروها  در سال 95 در  محدوده   قیمتی بالای 200 میلیون تومان شد. اگرچه توانایی‌ها و اختلاف امتیاز بسیار کم راو4 با اوتلندر جدید مساله‌ای است که به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت.

خودروهای سال95 چگونه انتخاب شدند؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
بزک کراس‌اوور چینی
فیس‌لیفت مینور لیفانX60 به نمایش درآمد

بزک کراس‌اوور چینی

سوغات جک برای شیرازی‌ها
محصول جدید کرمان‌موتور رونمایی شد

سوغات جک برای شیرازی‌ها

بازار پر رونق چینی‌ها در ایران
برادر کوچک B50 در شیراز نمایش داده شد

بازار پر رونق چینی‌ها در ایران

رونمایی از سوغات جک در نمایشگاه شیراز
جک S3 با کدام پیشرانه در ایران عرضه می‌شود

رونمایی از سوغات جک در نمایشگاه شیراز

بازگشت قهرمان + تصاویر و ویدئو
ورود جدیدترین نسل ب‌ام‌و سری 5 به ایران توسط پرشیاخودرو

بازگشت قهرمان + تصاویر و ویدئو

جنس فامیلی جور شد!
هوندا HR-V تابستان به ایران می‌آید

جنس فامیلی جور شد!

سربلند در جاده‌های ناهموار + تصاویر
تجربه رانندگی یک روزه با بی وای دی S6

سربلند در جاده‌های ناهموار + تصاویر

آرایشی تازه بر صورت ببر چینی + تصاویر
آزمایش فنی کاپرا 2 محصول جدید گروه بهمن

آرایشی تازه بر صورت ببر چینی + تصاویر

پریوس روی باند پرواز + تصاویر
بررسی فنی کم‌مصرف‌ترین خودروی بازار

پریوس روی باند پرواز + تصاویر

زیبایی یا کارآیی؟+ تصاویر
رنو سیمبل در برابر چری آریزو5

زیبایی یا کارآیی؟+ تصاویر

بازنده پیروز است! + تصاویر
رنو کپچر یا سانگ‌یانگ تیوولی؟

بازنده پیروز است! + تصاویر

ارزانترین رنو وارداتی در مصاف جاده های سخت
تجربه رانندگی با رنو سیمبل در دمای منفی 7 درجه

ارزانترین رنو وارداتی در مصاف جاده های سخت

الهه پارادوکس
اولین تجربه رانندگی با سایپا ساینا

الهه پارادوکس

پیروزی DS در نیویورک
نتیجه مسابقه فرمول الکترونیکی آمریکا

پیروزی DS در نیویورک

مرسدس یک قدم جلوتر از بقیه
نتیجه روز نخستین مسابقه فرمول 1 بیت بریتانیا

مرسدس یک قدم جلوتر از بقیه

50 اسب بخار میلیون دلاری
فراری از جدیدترین پیشرانه اش در بریتانیا استفاده می کند

50 اسب بخار میلیون دلاری

نخستین آلمانی مسابقات Formula e
آئودی به فرمول الکتریکی پیوست

نخستین آلمانی مسابقات Formula e

رقابت تنگاتنگ مرسدس و فراری
نتیجه مرحله تعیین خط مسابقه فرمول ۱ اتریش

رقابت تنگاتنگ مرسدس و فراری

بازگشت طوفانی BMW به رقابت
نتیجه مسابقه DTM نوریس رینگ آلمان

بازگشت طوفانی BMW به رقابت

پیروزی هیوندای در رالی لهستان
نیویل برد و به صدر نزدیکتر شد

پیروزی هیوندای در رالی لهستان

نظرسنجی
کدامیک از قراردادهای زیر را برای آینده صنعت خودرو ایران مفید می دانید؟
ایران خودرو - پژو
ایدرو - رنو
سایپا - سیتروئن
ماموت - فولکس واگن
آرشیو مجله خودروها