کد خبر: ۷۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶
چه محصولاتی در کجا تولید خواهند شد؟
خودرونویس: بالاخره سرنوشت قرارداد جدید رنو در ایران چه می شود؟ با سخ به این سوال اساسی را امین آزاد روزنامه نگار طی گزارش مفصلی که در هفته نامه تجارت فرداد چاپ شده است داده و به زوایای استراتژی گروه رنو نیسان برای بازار ایران پرداخته است.
 فرمول جدید رنو نیسان برای ایران

خودرونویس: بالاخره سرنوشت قرارداد جدید رنو در ایران چه می شود؟ با سخ به این سوال اساسی را امین آزاد روزنامه نگار طی گزارش مفصلی که در هفته نامه تجارت فرداد چاپ شده است داده و به زوایای استراتژی گروه رنو نیسان برای بازار ایران پرداخته است.

به گزارش خودرو نویس، در این گزارش آمده است، تفاهم نامه رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع  ایران در حاشیه نمایشگاه خودرو پاریس سال 2016 امضا شد این تفاهم نامه هنوز به قرار داد تبدیل نشده است و در این باره  اما و اگرهای بسیاری  گفته  می شود. طی سال گذشته نفوذ رنو نیسان در شرکت میتسوبیشی  هم افزایش یافته و عملا این شرکت هم زیر مجموعه این گروه بزرگ خودرو سازی شده است.  طی یک سال گذشته  همچنین گروه لادا  زیر مجموعه دیگر گروه رنو نیسان هم مذاکراتش را با گروه بهمن آغاز کرده است . یکی از مهم ترین اتفاقات سال گذشته به یک تغییر رهبری  در گروه رنو-  نیسان باز می گردد که تاثیر زیادی  برای بازار این  گروه در ایران دارد .  پیمان کارگر که مدیر رنو در ایران بود مدیر ناحیه آفریقا ، هندوستان ، خاورمیانه ، ترکیه و ایران  برای  شرکت نیسان شده است.  وی همچنین از طرف کارلوس گون  (رهبر گروه خودروسازی رنو نیسان )  فعالیت های  گروه رنو ونیسان شامل ، رنو ، نیسان ، داچیا ، میتسوبیشی ، سامسونگ موتور و لادا  در ایران را  مدیریت می کند  . اما با این تغییرات چه اتفاقی   برای  قرار داد رنو و  حضور دیگر برند های گروه رنو نیسان در ایران رخ  خواهد داد  ؟

 رنو    

بر اساس آخرین اطلاعات ،  تفاهم نامه رنو  بزودی و نهایتا تا پایان تابستان به امضا خواهد رسید  اما این قرار داد چه تغییراتی کرده است. مهم ترین تغییر ،  کاهش سهم سازمان گسترش و نوسازی صنایع  ایران است. در قرار داد اصلی ،سهم این سازمان از 40 درصد تفاهم نامه به 20 درصد  کاهش پیدا خواهد کرد اما چرا ؟ ساعت  10 صبح   دومین روز نمایشگاه خودرو پاریس 2016  در حالی که کسی تا چند روز قبل  انتظارش را نداشت  وزیر صنعت ، معدن و تجارت   ایران وارد نمایشگاه می شود در ابتدا محمد رضا نعمت زاده   به دیدن محصولات جدید رنو می پردازد  خودرو هایی که بیش از محصولات پژو سیتروئن در آنها می توان  خلاقیت را دید از مدل های برقی رنو گرفته تا محصولات  جدید این شرکت مانند رنو تالیسمان و مگان جدید.

  او پس از این دیدار  به سالن جلسات رنو در نمایشگاه می رود  تا منتظر رسیدن مدیر عامل رنو نیسان شود پس از مدتی   کارلوس گون سر می رسد آنها  شروع به گپ زدن می کنند  و وزیر صنعت معدن و تجارت ایران از کارلوس گون  گله می  کند که تا کنون بر خلاف  مدیر عامل گروه پژو سیتروئن   به ایران سفر نکرده است. با وجود این گله جو جلسه دوستانه  ادامه می یابد   تا بالاخره زمان امضای تفاهم نامه می رسد   و بر خلاف انتظار همه ، نه  مدیران سایپا پای تفاهم نامه  با  رنو را امضا میکنند  نه مدیران  ایران خودرو ، بلکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع  ایران  با رنوتفاهم نامه  همکاری  منعقد می کند  تفاهم نامه ای که  سبب می شود رنو به صورت مستقیم وارد  صنعت خودرو ایران شود . این توافقنامه برای ایجاد یک جوینت ونچر میان گروه خودروسازی رنو و سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) به امضا رسیده  که منجر به گسترش حضور رنو در ایران خواهد شد

فرمول جدید رنو نیسان برای ایران

این جوینت ونچر شامل یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه سازان داخلی و یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه 150 هزار دستگاه در سال است.طبق این تفاهم نامه ‎ ‎‎ همکاری های کنونی رنو با دو شریک خود سایپا و ایران خودرو در قالب جوینت ونچر رنو پارس، همچنان ادامه خواهد داشت.   پس از امضای قرار داد  بیانیه مطبوعاتی  در اختیار خبرنگاران قرار گرفت  که حاوی سخنانی از پیش مشخص  شده  از سوی  وزیر صنعت معدن  تجارت ایران و کارلوس گون  مدیر گروه رنو نیسان بود  . در این  بیانیه مطبوعاتی  از قول  محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت  معدن و تجارت در باره این قرار داد  گفته شده بود : «ایران به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو است تا خودروهای به روز و رقابتی را به مشتریان ایرانی عرضه کند که استانداردهای ایمنی و کیفیت را دارا هستند. شرکت های زیادی را مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که رنو، با توجه به سابقه حضور مستمر 12 ساله خود در ایران، شریک ایده آل برای به انجام رساندن این پروژه است.»

طبق این بیانیه مطبوعاتی  کارلوس گون، مدیرعامل رنو نیز گفته بود : «بازار خودرو ایران تا سال 2020 دو میلیون ظرفیت خواهد داشت و این ظرفیت غیر قابل انکار است. امضا این توافقنامه، مهر تاییدی است بر انتخاب های استراتژیک رنو در ایران. این توافقنامه سرآغاز فصل جدیدی است که رنو را در جایگاهی ممتاز قرار می دهد.»جوینت ونچر جدید شامل یک مرکز مهندسی و خرید خواهد بود که قطعه سازان داخلی را حمایت خواهد کرد. در غالب این جوینت ونچر، یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه 150 هزار دستگاه در سال نیز فعال خواهد شد. با این حساب مجموع ظرفیت تولیدی گروه رنو در ایران 350 هزار دستگاه خواهد بود.

نسل های جدید  سیمبل و داستر  اولین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال 2018 به تولید می رسند.رنو برای اولین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خود را خواهد داشت که مطابق با استانداردهای رنو اداره خواهند شد. برای یافتن جزئیات بیشتری  در آن زمان  نگارنده  به  سراغ  منصور معظمی رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران رفته بود  وی درباره این تفاهم نامه  گفته  بود: «  سهم سازمان گسترش در این مشارکت 40 درصد و سهم رنو 60 درصد است  .

شرکت بن رنو به عنوان بدهکاری از طرف سایپا به سازمان گسترش واگذار می شود و آورده سازمان گسترش در قرار داد جدید همین است. رنو هم در ایران به صورت نقدی سرمایه گذاری خواهد کرد .این شرکت در مرحله اول بین 300 تا 400 میلیون دلار سرمایه خواهد آورد . تفاوت این قرار داد با قرار داد های قبلی این است در اینجا طراحی ،موتور و گیربکس ، تولید و شبکه فروش با توجه با آنچه در ایران رنو خواهد داشت توسط رنو انجام می شود . سی درصد محصولات تولیدی هم باید صادر شود .این حرکت جدیدی در صنعت خودرو سازی ایران است این اولین قرار داد از این نوع با یک خودرو ساز بزرگ جهانی است امیدواریم در ادامه هم به همین روش پیش رویم . ترکیب هیات مدیره به صورت دو نفر از ایدرو و 3 نفر از رنو خواهد بود .»وی در آن زمان  در پاسخ به  این سوال  تجارت فردا  که وضعیت رنو کویید چه خواهد شد قرا ر بود این خودرو در ایران خودرو تولید شود هم اینگونه پاسخ داده بود  :« هر آنچه که از این به بعد با برند رنو تولید شود در قالب این همکاری مشترک خواهد بود .»

فرمول جدید رنو نیسان برای ایران

 در آن تاریخ کارشناسان اینگونه پیش بینی می کردند  که این پاسخ اگر عملی شود  یعنی  رنو بطور مستقیم  رقیب اصلی دو شرکت ایران خودرو و سایپا خواهد شد  پیش تر  پیمان کارگر  هم  به تجارت فردا گفته بود:« که شرکت سایپا  با فشارش سبب شد قیمت خودرو ساندرو افزایش  یابد تا بازار خودرو های چینی اش بهم نریزد»  پس از اینکه وی  گفته بود  قیمت  رنو کوئید بین 25 تا 30 میلیون تومان خواهد بود فعالان بازار گفته بودند که ایران خودرو و سایپا نخواهند گذاشت چنین اتفاقی رخ دهد . اما حالا  با این قرار داد رنو می تواند مستقل از ایران خودرو و سایپا در ایران  تولید کند و بفروشد  و این یعنی اینکه قاعده بازی  تفاوت کرده است و شاید پس از سال ها  رقابت واقعی در بازار خودرو های تولیدی در ایران ایجاد شود .

 این اما و اگرها  ادامه یافت و با طولانی شدن  زمان امضای قرار داد اصلی،  سوالی اصلی این بود  که چه بر سر قرار داد آمده است ؟ آیا ایران خودرو و سایپا سنگ اندازی کرده اند ؟ آیا پس از آمدن دولت ترامپ شرایط تغییر کرده است ؟بر اساس آخرین اطلاعات  بزرگترین مشکل  امضای قرار داد  رنو بحث شرکت بن رو بوده است . شرکت سایپا که به دلیل کنار گذاشته شدن از همکاری با رنو  ناراحت بود حاضر به واگذاری این کارخانه  نشده نبود از طرفی سایپا بر سر این شرکت با  خودرو سازان چینی  در حال معامله  بود  با این همه سازمان گسترش در ازای  طلب خود از این شرکت خواستار واگذاری  بن رو   به سازمان گسترش  شده بود . سایپایی ها اما  ارزش  بن رو را بسیار بیشتر از بدهی  خود به  سازمان گسترش  عنوان می کردند . در نهایت  شرکت رنو هم به سراغ بازوی وارداتی خود در ایران یعنی شرکت نگین خودرو رفت .حالا قرار شده است  نگین خودرو  20 درصد سرمایه گذاری در همکاری مشترک را انجام دهد  و پول بیشتری که سایپا برای واگذاری بن رو را طلب کرده تامین کند .

از طرفی  ورود نگین  خودرو با سیاست کنونی وزارت صنعت ، معدن و تجارت  در وارد بازی کردن  وارد کننده به عرضه تولید هم همخوانی دارد . رنو هم  با ورود نگین خودرو می تواند با گسترش شبکه فروش و خدمات پس از فروش این شرکت  از این اهرم برای فروش خودروهای تولیدی در ایران استفاده کند . در اصل  رنو مهندسی و تولید را در اختیار دارد و نگین خودرو هم  با نظارت رنو به فروش و خدمات پس از فروش خودروها می پردازد . با این فورمول جدید رنو60 درصد  سهم سرمایه گذاری را در اختیار دارد  سهم نگین خودرو به 20 درصد می رسد و سهم سازمان گسترش به  20 درصد کاهش می یابد . در این طرح رنو عملا باید حدود یک میلیارد یورو در ایران طی سه سال سرمایه گذاری کند که بزرگترین سرمایه گذاری صنعتی  در ایران  خارج از صنعت نفت خواهد بود .

 

کدام محصولات تولید می شوند ؟

رنو سیمبل  جدید و داستر  جدید قرار است در ایران تولید شوند  این دو خودرو از پلت فرم مشترکی استفاده  می کنند. اما آیا این دو خودرو ظرفیت لازم برای  تولید 150 هزار خودرو در سال را دارد ؟ اگر 30 درصد از این محصولات صادر شود یعنی آنکه حدود  100 هزار دستگاه از این محصولات باید در ایران فروخته  شوند. رنو سیمبل  را می توان خودرو دگردیسی شده  روی لوگان جدید دانست  یعنی  این خودرو دو قلوی بچه  تندر 90 است.   برای این خودرو بازه قیمتی 55  میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. در گذشته  قرار بود رنو سیمبل در سایپا و داستر در پارس خودرو تولید شوند . اما در نهایت رنو تصمیم گرفته این دو محصول را در ایران تولید کند. استراتژی جدید رنو این است که یک پلت‌فورم را برای دو کلاس بسازد مثلاً پلت‌فورم مگان جدید با پلت‌فورم تلسمان یکی است. رنو لوگان جدید و رنو سیمبل هم همین‌گونه هستند. لوگان در کلاس B و سیمبل در کلاس C است. رنو سیمبل در بازارهای جهانی فاصله قیمتی بین 1500 تا دو هزار یورو با لوگان جدید دارد.  رنو داستر هم اکنون در ایران یکی از ارزان ترین خودرو های شاسی بلند غیر چینی است که البته بصورت وارداتی عرضه می شود  مدل جدید این خودرو که قرار است در ایران تولید شود هنوز وارد بازار های جهانی نشده است .

فرمول جدید رنو نیسان برای ایران

رنو داستر کنونی را میتوان برادر بزرگتر تندر 90 دانست . زمانی که تندر حدود 14 میلیون تومان قیمت داشت، قرار بود برادر بزرگ‌ترش از نظر جثه یعنی داستر با قیمت 20 میلیون تومان وارد بازار شود. در آن روزها که هنوز خودرو مانند امروز گران نشده بود و تنوع خودروهای چینی بازار هم به این میزان نبود و انتظار مشتریان هم از نظر تعداد آپشن به اندازه امروز نبود قطعاً داستر می‌توانست با چنین قیمتی بازار ایران را قبضه کند اما تاخیرهای پیاپی، افزایش قیمت خودرو و در نهایت تصمیم اشتباه واردات خودرو به جای تولید اتومبیلی مانند داستر را که برگ برنده رنو در بازار ایران می‌توانست باشد به خودرویی ‌کم‌خاصیت در بازار تبدیل کرد. قیمت داستر که روزی قرار بود شاسی‌بلند قشر متوسط ایران باشد چنان بالا است که عملاً از این هدف دور شده است.  البته با بودجه نزدیک به 100 میلیون تومان اگر گریزان و فراری از برندهای چینی باشید! در این صورت تنها گزینه‌ای که فعلاً جهت خرید، در دسترستان است، همین خودرو است.

تندر90، داستر و ساندرو هر سه خودرویی هستند که بر روی پلت‌فورم ایکس90 رنو توسعه پیدا کرده‌اند. این پلت‌فورم را شاید تا همین امروز بتوان یکی از ارزان‌ترین و باکیفیت‌ترین پلت‌فورم‌هایی دانست که در بازار جهان تولید شده است با این همه خودروهایی که روی پلت‌فورم این خودرو توسعه پیدا کرده‌اند یک مشکل دارند و آن زیبا نبودن خودرو است. این زیبا نبودن در تندر90 بیشتر از دو خودرو دیگر به چشم می‌خورد. در ساندرو ظاهر خودرو قابل قبول‌تر شده و طراحی داخلی نیز تا حدودی بهبود یافته که البته با این همه طراحی داخلی همچنان در برابر خودرویی مانند پژو 206 حرفی برای گفتن ندارد، البته درباره داستر می‌توان گفت طراحی خارجی خوب انجام شده و زیباترین خودرو در پلت‌فورم ایکس 90 است.

یکی از نقاط ضعف  داستر  آپشن‌های پایین آن است، شاید اگر این خودرو در بازه قیمت 50 تا 60 میلیون عرضه می‌شد تعداد کم آپشن‌ها چندان مشخص نبود و در این بازه از بازار داستر با مشخصات فنی خوب خود با چنین آپشن‌هایی قابل قبول بود اما وقتی خودرویی 100 میلیون تومان قیمت دارد، انتظار مشتری بسیار بیشتر از چنین محصولی است. به غیر از داستر جدید و سیمبل جدید که قرار است در شرکت  جدید که حاصل سرمایه گذاری مشترک نگین خودرو ، سازمان گسترش و رنو است شکل بگیرد . تولید  محصولات دیگر خانواده رنو درایران در همان شرکت های قبلی ادامه خواهد یافت. تندر 90  و مدل فیس لیفت شده تندر 90  و تندر وانت در ایران خودرو و ساندرو و تندر 90 در پارس خودرو همچنان تولید خواهند شد.  البته  با سفر  مدیر طراحی رنو به ایران در بهمن 95  این فرد تصمیم گرفته است  مدل فیس لیفت شده ای را از ساندرو که خاص بازار ایران است طراحی کند. رنو ساندرو را می‌توان خواهر تندر‌90 دانست، خودرویی که بر روی پلت‌فورم تندر‌90 توسعه پیدا کرد و دو سال بعد از معرفی این خودرو وارد بازار جهانی شد. البته ورود این خودرو به بازار ایران با تاخیر فراوانی همراه بود.

ابتدا قرار بود این محصول همزمان با سایت‌های اصلی رنو در ایران تولید شود ولی تاخیر در قرارداد رنو در سال 1385 جلو این عرضه همزمان را گرفت. این تاخیر تا آنجا پیش رفت که نسل بعدی ساندرو هم در جهان معرفی شده بود ولی همچنان ساندرو نسل اول در ایران تولید نشده بود. ساندرو نسل جدید از نظر پلت‌فورم تغییرات اساسی نسبت به ساندرو نسل اول دارد. برای همین شرکت پارس‌خودرو و رنو اگر می‌خواستند ساندرو نسل جدید را در ایران تولید کنند هزینه تولیدشان آن‌گونه که مدیران این دو شرکت اعلام کرده‌اند افزایش می‌یافت، برای همین مدیران این دو شرکت در زمانی که ساندرو نسل دوم در جهان تولید می‌شد، نسل اول این خودرو را در ایران تولید کردند. با اینکه ساندرو نسل اول از برادر خود تندر‌90 ظاهر بهتری دارد ولی اگر ساندرو نسل دو به جای نسل اول در ایران تولید می‌شد مصرف‌کنندگان ایرانی با خودرو بسیار زیباتر و امروزی‌تری  روبه‌رو بودند. غیر از این مورد برای عرضه ساندرو در هر دو مدل دستی و اتوماتیک هم میان مدیران پارس‌خودرو و رنو اختلاف عقیده بروز کرد.

مدیران رنو می خواستند خودرو را ارزان‌تر عرضه کنند اما مدیران پارس‌خودرو برای آنکه بازار محصول چینی‌شان یعنی برلیانس به هم نخورد می‌خواستند قیمت خودرو بیشتر شود، در نهایت ساندرو دنده‌ای 43 و ساندرو اتوماتیک 49 میلیون تومان عرضه شد.

شاید اگر این دو خودرو با قیمتی معادل تندر‌90 در بازار خودرو ایران عرضه می‌شد مصرف‌کنندگان ایرانی گزینه بسیار بهتری نسبت به امروز برای خرید داشتند.در کل می‌توان گفت خودرو ساندرو با وجود اینکه به اندازه پژو 206 زیبا نیست و به اندازه تندر‌90 اتوماتیک جادار نیست اما اگر فردی به دنبال خودرو اتوماتیک هاچ‌بک برای محیط‌های شهری در ایران باشد و از طرفی اهل سفر هم باشد، ساندرو فعلاً بهترین گزینه برای بازار زیر 50 میلیون تومان در ایران است، البته اگر قیمت این خودرو ارزان‌تر بود یا نسل جدیدتر این خودرو در ایران عرضه می‌شد مصرف‌کنندگان ایرانی می‌توانستند گزینه بسیار منطقی‌تری را نسبت به آنچه هم‌اکنون دارند تجربه کنند.

 ساندرو و ساندرو استپ وی که محصول مثلا کراس اوور این مدل است  عملا درایران با قیمتی  بسیار بیشتر از آنچه می ارزند عرضه  می شوند . همین عامل سبب شده مردم نسبت به قیمت  برخی از محصولات آینده رنو در ایران هم بد گمان باشند. استراتژیک ترین محصول رنو برای بازار ایران رنو کوئید است.  خودرویی که قرار بود در شروع  عرضه  قیمت 25 میلیون تومانی داشته باشد . اما اکنون سخن از قیمت 30 میلیونی برای این خودرو می رود .

این خودرو از طریق رنو در هند معرفی شده و  در این کشور برای اولین بار با درصد ساخت بالا تولید می شود . این محصول بر روی پلت‌فورم جدید CMF-A رنو طراحی شده است. پلت‌فورمی که یک کلاس کوچک‌تر از پلت‌فورم تندر‌90 و هم‌اندازه با پلت‌فورم پراید است. کارلوس گون در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی هند درباره این پلت‌فورم گفته است که این محصول با تجربه مشترک رنو در فرانسه و نیسان در ژاپن به صورت محلی در هند و برای این بازار توسعه پیدا کرده است. وی البته سهم تجربه لوگان یا تندر‌90 را در این پروژه بسیار بالا می‌داند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اولین محصول روی این پلت‌فورم، یک مینی‌شاسی‌بلند است این‌گونه پاسخ می‌دهد که نیاز بازار هند این‌گونه طلب می‌کرد؛ البته در آینده بر روی پلت‌فورم این خودروها هاچ‌بک و صندوقدار هم طراحی خواهد شد.شاید در صورتی که چنین خودرویی طراحی شود بتواند گزینه مناسبی برای جایگزینی محصولات کلاس پراید در ایران باشد.رنو کوئید فعلی یک خودرو مینی‌کراس‌اوور است. خودروهای کراس‌اوور معمولاً خودروهای شبه‌شاسی‌بلندی هستند که روی پلت‌فورم خودروهای هاچ‌بک یا سدان توسعه پیدا می‌کنند.

از نظر طراحی داخلی خودرو کوئید طراحی بسیار ساده‌ای دارد ولی با توجه به پنل میانی و قرار گرفتن یک ال‌سی بزرگ و سیستم مرکزی چند‌رسانه‌ای می‌توان این خودرو را پرچم‌دار خودروهای ارزان‌قیمت که نیم‌نگاهی هم به دیجیتالی شدن خودروها دارند دانست. مواد به‌کار رفته در داخل این خودرو از پلاستیک ارزان‌قیمت مانند خودرو تیبا و پراید در ایران است.موتور این خودرو هم همانند خودرو ماتیز سه سیلندر و دارای حجم 800 سی‌سی یعنی نصف خودرو تندر‌90 است. این موتور 58 اسب بخار قدرت تولید می‌کند، که 50 اسب بخار کمتر از تندر‌90 است.به اشتباه برخی در بازار ایران گمان می‌کنند این خودرو در ایران جایگزین تندر‌90 خواهد شد اما کوئید با موتوری با 50 اسب بخار قدرت ضعیف‌تر و یک سایز کوچک‌تر بدنه، رقیب جدی برای جایگزینی پراید و تیبا است.

رنو با این خودرو می‌خواهد سبد محصولات خود را در بازار ایران تکمیل کند. این شرکت با کوئید بازار خودروهای زیر 35 میلیون تومانی و با محصولات خانواده تندر‌90 بازار خودروهای 30 تا 50 میلیون‌تومانی در ایران را هدف قرار گرفته است. کوئید برای اینکه بتواند جایگزین پراید یا تیبا  شود، باید بالای 80 درصد در ایران ساخت داخل شودو با قیمت زیر 30 میلیون تومان عرضه  شود  این خودرو هم‌اکنون در هند 95 درصد ساخت داخل شده است. این خودرو با تکنولوژی روز و ایمنی بالا می‌تواند بهترین محصول برای جایگزین شدن با پراید باشد. 


قبل از  توافق رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در نمایشگاه خودرو پاریس قرار بود  کوئید سهم ایران خودرو شود و سیمبل را به سایپا بدهند . البته سایپا سعی   داشت تا بتواند  کوئید را هم به جمع محصولات خود اضافه کند تا همچنان  سیطره خود بر بخش  پایین رده بازار ایران را در دست داشته باشد  اما از آن سو ایران خودرو هم میخواست با محصولی به رقابت با سایپا برود. در نهایت  اما با امضای تفاهم نامه با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همه این داستان ها بر هم خورد . پس از امضای تفاهم نامه  رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران  به  تجارت فردا گفت به احتمال زیاد  کوئید  در شرکت مشترک تولید خواهد شد . اما حالا یکی از مواردی که پس از یک سال تغییر کرده است همین است . قرار است رنو کوئید  در ایران خودرو تولید شود اما زیر نظر مستقیم   بخش مهندسی رنو در ایران. رنو برنامه دارد در ابتدا   ساخت محصولات خود در ایران را با داخلی سازی 40  درصدی آغاز کند و در میان مدت میزان ساخت داخل محصولاتش در ایران را به 60 درصد برساند.  برای  همین این شرکت برای تولید  موتور و گیربکس های خود در ایران سرمایه گذاری فروانی خواهد کرد .

 این شرکت برنامه دارد در سال 1396  حدود 160 هزار دستگاه و در سال 1397 حدود 200 هزار دستگاه خودرو در ایران تولید کند .

 نیسان

 پایگاه  اصلی تولید نیسان درایران شرکت پارس خودرو بوده است و محصولات کلیدی مانند  نیسان پاترول  و ماکسیما در این شرکت تولید شده  و با استقبال مردم روبرو شده بودند  البته  پارس خودرو محصولات دیگر نیسان مانند قشقایی ، تی ینا  و مورانو را هم عرضه کرده بود . با این همه مدتی است پارس خودرو و نیسان کمی از هم فاصله گرفته  اند و شرکت  جهان نوین آریا فعلا به صورت غیر مستقیم از طریق شرکتی در عمان به واردان محصولات نیسان به  ایران می پردازد . این شرکت هم اکنون نیسان جوک را به ایران وارد می کند .

نیسان جوک بر پایه پلتفرم بی  رنو نیسان ساخته شده است. این همان پلتفرمی است که خودروهایی مانند نیسان میکرا،رنو کپچر، رنو کلیو، رنو سیمبل و  رنو توئینگو  بر روی آن ساخته شده اند   البته  این پلت فرم در نیسان جوک تغییراتی کرده است .  بگونه ای که   فاصله محوره ها در این پلت  فرم مشترک رنو نیسان افزایش یافته است . با وجود تشابه پلت فرم این  محصول بسیار شبیه رنو کپچر است  که هم اکنون توسط شرکت ایران خودرو در بازار عرضه شده است .البته  اگر رنو کپچر یک قیافه  متوسط دارد  ظاهر نیسان جوک بسیار متفاوت است  طوری که یا فردی از آن خوشش می آید یا فردی از آن متنفر خواهد شد .

طراحی نیسان جوک به‌هیچ‌عنوان رسمی و لوکس نیست، بلکه نیسان تمام تلاش خود را انجام داده است تا خودرویی جوان‌پسند با چهره‌ای نه‌چندان جدی خلق کند و البته در این کار کاملاً موفق بوده است. می‌توان بدون اغراق  طراحی جوک را متفاوت از هر خودرویی که برندهای شناخته شده در حال حاضر تولید می‌کنند دانست. نیسان با این طراحی به نوعی ساختارشکنی کرده است و البته جواب این ریسک را هم گرفته است.موتور  نیسان جوک  برای بازار ایران  دو پیشرانه 1.6 لیتری و 1.6 لیتری توربوشارژر  هستند 

  موتور همراه با  توربو شارژاین پیشرانه توانایی تولید 190 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. شتاب صفر تا صد نیسان جوک با این مشخصات در حدود 8.5 ثانیه و مصرف سوخت آن حدوداً 7 لیتر در هر صد کیلومتر است و بیشینه سرعت آن به 215 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مدل  بدون توربوشارژ این محصول هم  117  اسب بخار قدرت دارد  که البته برای خودرویی در این کلاس چندان بالا بنظر نمی رسد . این محصول در کنار برخی دیگر از محصولات   نیسان اگر در شرکتی در ایران تولید شوند  قیمت های بسیار  بهتری نسبت به نسخه وارداتی خواهند داشت  .

نیسان جوک  اگر در ایران تولید شود  قیمتی در حدود 60 تا 80 میلیون تومان  برایش قابل دسترس است در اینصورت بخش زیادی از بازاریی که اکنون در اختیار خودروهای بی کیفیت چینی است به دست  گروه رنو نیسان خواهد افتاد.گروه رنو نیسان  برای همین تصمیم گرفته اند  فورمولی که میخواهند برای رنو در ایران انجام دهند را برای  نیسان هم تکرار کنند. نیسان قصد دارد در گام اول  شرکتی مشترک را بین شرکت عمانی ، شرکت وارد کننده ایرانی و پارس خودرو  شکل دهد  بگونه ای   که خودرو ها در  پارس خودرو تولید شوند و در شبکه  شرکت وارد کننده  جهان نوین آریا فروخته شوند .  بخشی از محصولات  در این فومول وارد  خواهند شد و بخش دیگری  در پارس خودرو تولید خواهد شد  تولید خودروهایی در پارس خودرو روی خواهد داد که صرفه اقتصادی داشته باشند . در گام دوم نیسان امید دارد بتواند در ایران سرمایه گذاری کند البته  این اتفاق به اماو اگرهای سیاسی  بستگی دارد چرا که نیسان سهم بزرگی در بازار آمریکا دارد و نمی خواهد  به راحتی این بازار را از دست بدهد .

داتسون  برند ارزان قیمت نیسان  برگ برنده دیگر این شرکت برای بازار ایران است . این خودرو از پلت فرم  که  با رنو کوئید مشترک است   بهره می برد.نیسان داتسون هم‌اکنون قیمتی در حدود ۶ هزار دلار دارد که این قیمت امکان تولید این خودرو را با قیمت بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان با داخلی سازی مناسب در ایران فراهم می‌کند. قیمتی که به‌احتمال‌زیاد بازار خودروسازان ایران را کاملاً بر هم خواهد زد.در گروه نیسان خودروهایی که قیمت بالایی دارند با نشان اینفینیتی عرضه می‌شوند و خودروهای بسیار ارزان‌قیمت با نشان داتسون وارد بازار می‌شوند. هم‌اکنون محصولات داتسون  در بازارهای هند، اندونزی، روسیه و آفریقای عرضه می‌شود.

داتسون گو  خودرویی کوچک  در اندازه پراید  با  موتور  1200 سی سی  بنزینی با قدرت ۶۷ اسب بخار است و جعبه‌دنده پنج سرعته دستی دارد.  گروه رنو نیسان با توجه به اینکه  احتمالا قصد دارد کوئید را برای تولید به ایران خودرو بدهد  داتسون را هم میخواهد برای تولید به این شرکت واگذار کند  چرا که  این دو خودرو از قطعات مشترک بسیاری بهره می برند  و تولید  این دو محصول در یک شرکت با قطعات مشترک، تیراژ تولید را بالا می برد و تولید را اقتصادی می کند .

 

لادا

شاید  با شنیدن  نام لادا به یاد خودروهای بی کیفیت تولید روسیه  بیفتید  اما  مدتی است که داستان لادا فرق کرده است . رنو همانگونه که با خرید داچیا  رومانی این شرکت را متحول کرد و سری محصولات لوگان ، ساندرو و داستر را در آن ساخت. چنین سناریویی را هم در لادا  تکرار کرده است . با این تفاوت که خودرو های تولید لادا دارای قیمت کمتری هستند و در صورت تولید  در ایران می توانند قیمت کمتری نسبت به محصولات تولیدی جدید رنو در ایران داشته باشند . 51 درصد سهام  شرکت آوتوواز سازنده خودروهای لادا هم اکنون در اختیار  گروه رنو نیسان است و عملا این گروه مدیریت این شرکت روسی را بر عهده دارد.   گرانتا ، ویستا و کالینا سه خودرویی هستند که در صورت تولید در ایران میتوانند آینده دار باشند .

لادا گراناتا  بر روی  پلت فرم بی رنو نیسان توسعه یافته است و در روسیه از موتور 106 اسب بخاری استفاده میکند  این خودرو در صورت  عرضه در بازار ایران  میتوانند قیمتی بین 30 تا چهل میلیون تومان داشته باشد.کالینا هم دقیقا بر روی همین پلت فرم توسعه یافته و میتوان آنرا مانند ساندرو  دانست .  این خودرو هم میتواند در صورت عرضه در ایران قیمتی  بین 30 تا 40 میلیون تومان داشته باشد. لادا ویستا سومین خودرویی است که شانس ورود به ایران را دارد . این خودرو  بصورت مشترک  توسط شرکت روسی  و گروه رنو نیسان توسعه پیدا کرده است و از پلت فرمی مشابه  رنو سیمبل استفاده میکند .  این خودرو از بالاترین کیفیت در شرکت آوتوواز سازنده خودرو های لادا بهره می برد و  توانایی پاس کردن استاندارد های اروپا را بطور کامل دارد و گروه رنو نیسان ،  برنامه صادراتی این خودرو به اتحادیه اروپا را در دستور کار دارد. این خودرو ازموتور 1600 سی سی  106 اسب بخاری و 1800 سی سی  122 اسب بخاری بهره می برد .

فرمول جدید رنو نیسان برای ایران

 لادا چگونه می آید؟

 شرکت کروز در سال 95 توانست 62 درصد سهام شرکت بهمن را از آن خود کند . شرکت کروز که از قوی ترین  قطعه سازان خصوصی در ایران است  سعی دارد نفوذ خود را از صنعت  قطعه به صنعت خودرو گسترش دهد.حمید کشاورز، عضو هیات مدیره و یکی از دو مالک کروز  حالا پس از خرید بهمن  قصد دارد  این شرکت  را متحول کند . بزرگترین مشکل بهمن در حال حاضر نداشتن یک محصول فراگیر است. این شرکت در گذشته  و حال با شرکت های زیادی از جمله میتسوبیشی  و مزدا  از ژاپن  و  شرکت فاو چین برای تولید خودروهای سواری  همکاری می کرده یا در حال همکاری است . اما هیچکدام از این خودرو ها  توان تیراژ بالا برای تبدیل شدن بهمن به یک خودرو ساز بزرگ را نداشته اند. اما  حالا  سهام داران اصلی گروه بهمن یعنی شرکت کروز با بلند پروازی به دنبال تبدیل شدن  بهمن به بازیگری بزرگ در عرضه صنعت خودرو ایران به عنوان یک شرکت خصوصی هستند و تولید محصولات لادا به دلیل قیمت مناسب میتواند برای هدف مفید باشد. گروه کروز هم اکنون یکی از اصلی ترین قطعه سازان تامین  کننده قطعات برای خودروهای رنو در ایران است. پس این گروه ظرفیت مناسبی برای داخلی سازی برخی قطعات لادا در ایران دارد و  بهمن هم توان مناسبی برای تولید  خودرو دارد.  بر همین اساس  رنو نیسان امید دارد از طریق  گروه بهمن و شرکت کروز  لادا را وارد ایران کند.

 

میتسوبیشی

آخرین  تیر گروه رنو نیسان برای بازار ایران ، شرکت تازه وارد میتسوبیشی است . میتسوبیشی موتورز در سال 2016،  34 درصد از سهام خود را که بیشترین سهم موجود در اختیار یک نفر است به شرکت نیسان واگذار کرد. با این مقدار سهم، گروه  رنو نیسان کنترل میتسوبیشی را به دست گرفته است. گروه رنو نیسان  میخواهد  همان فومول  رنو  را در ایران برای میتسوبیشی هم تکرار کند . هم اکنون  واردات شرکت میتسوبیشی در ایران در اختیار شرکت آرین موتور است . گروه رنو نیسان در آخرین مرحله  قصد دارد همانگونه که نگین خودرو قرار است  20 درصد سرمایه گذاری در شرکت مشترک تولید و عرضه  رنو را در ایران  انجام دهد  آرین موتورز هم از وارد کننده   قرار است به سرمایه گذار برای تولید  خودرو با یک شرکت تولید کننده دیگر  تبدیل شود .البته   تولید کننده محصولات میتسوبیشی در ایران هنوز  در دست بررسی است . با این فورمول خودرو در شرکت سازنده خودرو ، تولید می شود و توسط آرین موتور بفروش می رسد و این شرکت مسئولیت  خدمات پس از فروش را بر عهده میگیرد.  هنوز شرکت  تولید کننده مشخص نشده ولی احتمالا یکی از اصلی ترین گزینه ها گروه بهمن است چرا که هم در پروژه  لادا قرار است همکار گروه رنو نیسان شود  هم صاحب بهمن یعنی گروه کروز قدرت قطعه سازی بالایی دارد و هم در گذشته میتسوبیشی در گروه بهمن تولید شده بود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
شلیک چری به خودروهای کره‌ای + تصاویر
رونمایی مدیران خودرو از چری آریزو 5 توربو

شلیک چری به خودروهای کره‌ای + تصاویر

فوتون ساوانا رونمایی شد
حضور فعال عظیم‌خودرو در نمایشگاه مشهد

فوتون ساوانا رونمایی شد

کراس‌اووری جدید در بازار ایران
اوپل موکا x چه ویژگی‌هایی دارد؟

کراس‌اووری جدید در بازار ایران

بزک کراس‌اوور چینی
فیس‌لیفت مینور لیفانX60 به نمایش درآمد

بزک کراس‌اوور چینی

سوغات جک برای شیرازی‌ها
محصول جدید کرمان‌موتور رونمایی شد

سوغات جک برای شیرازی‌ها

بازار پر رونق چینی‌ها در ایران
برادر کوچک B50 در شیراز نمایش داده شد

بازار پر رونق چینی‌ها در ایران

رونمایی از سوغات جک در نمایشگاه شیراز
جک S3 با کدام پیشرانه در ایران عرضه می‌شود

رونمایی از سوغات جک در نمایشگاه شیراز

بازگشت قهرمان + تصاویر و ویدئو
ورود جدیدترین نسل ب‌ام‌و سری 5 به ایران توسط پرشیاخودرو

بازگشت قهرمان + تصاویر و ویدئو

جنس فامیلی جور شد!
هوندا HR-V تابستان به ایران می‌آید

جنس فامیلی جور شد!

دست و دل باز شرقی
تجربه رانندگی با دانگ‌فنگ H30 کراس

دست و دل باز شرقی

تغییر به سبک برلیانس + تصاویر
آزمایش فنی خودروی برلیانس کراس(C3)

تغییر به سبک برلیانس + تصاویر

سربلند در جاده‌های ناهموار + تصاویر
تجربه رانندگی یک روزه با بی وای دی S6

سربلند در جاده‌های ناهموار + تصاویر

آرایشی تازه بر صورت ببر چینی + تصاویر
آزمایش فنی کاپرا 2 محصول جدید گروه بهمن

آرایشی تازه بر صورت ببر چینی + تصاویر

پریوس روی باند پرواز + تصاویر
بررسی فنی کم‌مصرف‌ترین خودروی بازار

پریوس روی باند پرواز + تصاویر

زیبایی یا کارآیی؟+ تصاویر
رنو سیمبل در برابر چری آریزو5

زیبایی یا کارآیی؟+ تصاویر

بازنده پیروز است! + تصاویر
رنو کپچر یا سانگ‌یانگ تیوولی؟

بازنده پیروز است! + تصاویر

پل پوزیشن وتل در روز دشوار مرسدس
نتیجه مرحله تعیین خط مسابقه فرمول ۱ سنگاپور

پل پوزیشن وتل در روز دشوار مرسدس

ردبول حاکم مرحله تمرینی
نتیجه روز نخست مسابقه فرمول ۱ سنگاپور

ردبول حاکم مرحله تمرینی

مارکز برد و صدرنشین شد
نتیجه مسابقه موتورسواری سن مارینو

مارکز برد و صدرنشین شد

خاک فراری در تسخیر مرسدس
نتیجه مسابقه فرمول ۱ ایتالیا

خاک فراری در تسخیر مرسدس

رکوردشکنی همیلتون در خانه فراری
نتیجه مرحله تعیین خط مسابقه فرمول ۱ ایتالیا

رکوردشکنی همیلتون در خانه فراری

مرسدس در صدر
نتیجه روز نخست مسابقه فرمول ۱ ایتالیا

مرسدس در صدر

دویسیوزو برد و صدرنشین شد
نتیجه مسابقه موتورسواری موتو جی پی بریتانیا

دویسیوزو برد و صدرنشین شد

وتل در فراری ماندنی شد
فراری به شایعات پایان داد

وتل در فراری ماندنی شد

پل پوزیشن تاریخی لوییس همیلتون
نتیجه مرحله تعیین خط مسابقه فرمول 1 بلژیک

پل پوزیشن تاریخی لوییس همیلتون

از سرگیری دوباره مسابقات فرمول۱
نتیجه روز نخست مسابقه بلژیک

از سرگیری دوباره مسابقات فرمول۱

نظرسنجی
کدامیک از قراردادهای زیر را برای آینده صنعت خودرو ایران مفید می دانید؟
ایران خودرو - پژو
ایدرو - رنو
سایپا - سیتروئن
ماموت - فولکس واگن
آرشیو مجله خودروها