کد خبر: ۷۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
آشنایی با تمام نسل‌های کوراندو
خودرونویس: سانگ‌یانگ به تازگی فیس‌لیفت تازه کوراندو را با نام پریمیوم پلاس روانه بازار کرده و با اختلاف اندکی از عرضه جهانی آن، فروش این محصول را در بازار ایران نیز آغاز کرده است.
نسلی نو از گذشته‌ای دور
**سانگ‌یانگ کوراندو محصول کره جنوبی در نسل اول خود یکی مینی‌SUV بود، اما بعد از آن و در نسل‌های بعدی، به یک شاسی‌بلند سایز متوسط تبدیل شد. فروش این خودرو از سال 1983 تا 2006 و از 2010 تا امروز ادامه داشته است. نام کوراندو در واقع مخففی از جمله Korea Can Do (به معنای کره می‌تواند) است. کوراندو در کتاب گینس به عنوان «بادوام‌ترین و مسن‌ترین خودروی کره‌ای» ثبت شده است. در ادامه به بررسی اجمالی نسل‌های مختلف این خودرو می‌پردازیم.

**نسل اول (1996-1983)
سانگ‌یانگ موتورز در سال 1983، تولید جیپ CJ-7 را در کره جنوبی شروع کرد. این خودرو با نام کوراندو فروخته می‌شد. اولین صادرات کوراندو در سال 1986 به ژاپن شروع شد. سانگ‌یانگ دو سال بعد یعنی در سال 1988، صادرات این خودرو به اروپا را نیز آغاز کرد. بر خلاف CJ-7، کوراندو از یک نسخه 9 سرنشین نیز بهره می‌برد که با نام کوراندو K9 شناخته می‌شد. تولید نسل اول در سال 1996 متوقف شد.
نسلی نو از گذشته‌ای دور

**نسل دوم (2006-1996)
نسل دوم کوراندو در واقع مکمل محصول دیگر سانگ‌یانگ یعنی موسو (معرفی در سال 1993) بود. این خودرو در 1997 در اروپا و 1998 در استرالیا معرفی شد و بر اساس یک نسخه شاسی کوتاه‌شده موسو ساخته شده بود. نسل جدید از موتور‌های 2.3 و 3.2 لیتری بنزینی و 2.3 و 2.9 لیتری دیزلی بهره می‌برد. تمامی موتورها با لیسانس مرسدس‌بنز ساخته می‌شدند. این نسل از سال 1999 تا 2001 با نام دوو کوراندو فروخته می‌شد، زیرا دوو بخش زیادی از سهام سانگ‌یانگ را خرید، اما بعدا مجبور به فروش سهام خود شد. در سال 2004، نسخه جدیدی از نسل دوم عرضه شد که گرچه تولید آن در سال 2006 پایان یافته بود، اما فروش خودرو در بعضی از بازارها تا سال 2007 به صورت رسمی ادامه داشت. این نسخه هم از موتورهای تحت‌لیسانس مرسدس‌بنز برخوردار بود. شرکت روسی TagAZ در سال 2008 و تحت لیسانس سانگ‌یانگ، شروع به تولید نسخه‌های سه و پنج در کوراندو کرد و آن را با نام TagAZ Tager در روسیه فروخت. مونتاژ نسل دوم این خودرو در کره جنوبی، ویتانم، لهستان و ایران انجام می‌شد.
نسلی نو از گذشته‌ای دور

**نسل سوم (2010)
این نسل که ابتدا با نام C200 شناخته می‌شد، اولین محصول سانگ‌یانگ از خط تولید بهبود یافته خود بود. سپس سانگ‌یانگ تصمیم گرفت آن را با نام کوراندو بفروشد. البته این خودرو در روسیه با نام سانگ‌یانگ نیو اکتیون نیز به فروش می‌رفت. کوراندوی جدید از رقبای اصلی خود یعنی هیوندای ix35 و کیا اسپورتیج، فاصله دو ‌محور بیشتری داشت. دو جعبه‌دنده شش سرعت دستی و شش سرعت DSI اتوماتیک برای آن در نظر گرفته‌ شد. دو سیستم دو چرخ و چهار چرخ محرک نیز برای خودرو در دسترس بود. شتاب صفر تا 100 نسل سوم کمتر از 10 ثانیه طول می‌کشد و مصرف متوسط سوخت آن 5.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. هنگام عرضه اولیه، کوراندوی جدید فقط یک موتور 2 لیتری توربودیزل با قابلیت تولید 175 اسب‌بخار داشت. یک موتور بنزینی جدید در سال 2012 معرفی شد.
نسل سوم کوراندو از شش کیسه هوا به عنوان تجهیزات و فضای بار 480 لیتری بهره می‌برد. البته این فضا با خواباندن صندلی‌ها می‌تواند تا 1300 لیتر نیز افزایش پیدا کند. این خودرو از نظر طراحی مورد توجه بسیاری از متخصصان خودروسازی دنیا قرار گرفت و استقبال گرمی از آن شد. تغییرات نسبت به نسل‌های پیشین کاملا مشهود بود. فضای داخلی باکیفیت، مجهز و همچنین شاسی بدنه یک‌تکه از دیگر نقاط مثبت نسل جدید بود.
نسلی نو از گذشته‌ای دور
** در سال 2017 نسخه فیس‌لیفت جدیدی از کوراندو عرضه شد. دو نسخه مختلف برای این خودرو در نظر گرفته شد که اولی نسخه پایه SE و دیگری نسخه گران‌تر و مجهزتر ELX است. این نسخه فیس‌لیفت کوراندو پرمیوم پلاس نام دارد که تغییرات ظاهری کوچکی نسبت به نسخه پیشین خود داشته است. به طور کلی، طراحی خودرو جذاب‌تر شده و البته عملکرد خودرو نیز بهبود یافته است. موتور 4 سیلندر 2 لیتری این نسخه توانایی تولید 150 اسب‌بخار و گشتاور 197 نیوتن‌متر را دارد. فرمان برقی، ده کیسه هوا، دکمه استارت/استاپ، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم الکتریکی صندلی راننده در شش جهت، گرمکن فرمان، گرمکن صندلی‌های جلو و سنسور باران از جمله تجهیزات این نسخه هستند. فهرست سیستم‌های ایمنی کوراندو هم با اضافه شدن سیستم کنترل پایداری، سیستم فعال محافظت از واژگونی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و سیستم هشداردهنده حرکت دنده عقب گسترش یافته است. مشتریان 6 گزینه متنوع برای رنگ این خودرو پیش رو دارند.
** رامک خودرو، نماینده محصولات سانگ یانگ در ایران نیز به تازگی فروش این محصول را با قیمت 145 میلیون تومان آغاز کرده است.
نسلی نو از گذشته‌ای دور
نسلی نو از گذشته‌ای دور
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
خارجی پل پوزیشن باکو از آن همیلتون شد
نتیجه مرحله تعیین خط مسابقه فرمول ۱ آذربایجان

پل پوزیشن باکو از آن همیلتون شد

خارجی نخستین پل پوزیشن زارکو‌ در مسابقات Moto GP
نتیجه مرحله تعیین خط مسابقه موتورسواری هلند

نخستین پل پوزیشن زارکو‌ در مسابقات Moto GP

خارجی پورشه به فرمولE می پیوندد
محبوب ترین مسابقه بین خودروسازان کدام است؟

پورشه به فرمولE می پیوندد

داخلی بالاگرفتن شایعات حضور آئودی در فرمول 1
آیا آئودی به فرمول 1 وارد میشود؟

بالاگرفتن شایعات حضور آئودی در فرمول 1

نظرسنجی
نظر شما در رابطه با طراحی پایگاه خبری خودرونویس چیست؟
خوب
متوسط
ضعیف
آرشیو ماهنامه نسل برتر