کد خبر: ۶۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶
آزمایش فنی کاپرا 2 محصول جدید گروه بهمن
خودرونویس: پیکاب‌ها از قدیم بازار مخصوص به خود را داشته اند؛ با ابعادی بزرگتر از وانت‌های شهری و با قابلیت‌های خارج جاده‌ای به مانند یک شاسی بلند آفرودی. در کشورمان می‌توان تویوتا هایلوکس را از مهره‌های اصلی بازار این کلاس برشمرد؛ اتومبیلی که از نخستین نسل‌ها تا مدل‌های فعلی در ایران وجود دارد و در بازار جهانی هم به "جان سخت" معروف است!
آرایشی تازه بر صورت ببر چینی + تصاویر
**به گزارش خودرونویس، نیسان پیکاب دیگر نماینده ژاپنی‌ها در بازار پیکاب‌های ماست که چند سالی توسط شرکت پارس خودرو به تولید رسید و سرانجام بر اثر تحریم‌ها، عرضه آن متوقف گردید.

**رشد روز افزون خودروسازان چینی در تمام بخش‌های صنعت خودروسازی وجود دارد و تأثیر این مهم بر صنعت خودروی ایران هم امروزه به وضوح احساس می‌شود. چینی‌ها از همان ابتدای خودروساز شدن خود، ساخت پیکاب‌های مهندسی معکوس شده از نمونه‌های ساخت میتسوبیشی، تویوتا و نیسان را کلید زدند و امروز با قوت در جهت توسعه فعالیت‌های خود در این مسیر پیش می‌روند.

از کاپرا تا کاپرا 2

**یکی از اولین وانت‌های چینی راه یافته به بازار کشور محصولی بود از کمپانی ZXAUTO، تولید کننده خودرو‌های کار و تجاری، که از طریق گروه خودروسازی بهمن(بهمن موتور) به ایران راه یافت. کاپرا از معدود پیکاب‌های با دوام و قابل قبول ساخت چین بود که بنا به ادعای برخی منابع خبری، مجوز ورود به بازار اروپای شرقی را هم دریافت کرده و در کارخانه‌ای در لوبلین لهستان نیز تولید می‌شود.

**نام اصلی این وانت شاسی بلند، Grand Tiger است که به هنگام ورود به ایران با نام جدید کاپرا و لوگوی اختصاصی بهمن عرضه شد. عرضه کاپرا در حقیقت پیش از آغاز موج اصلی حمله خودرو‌های چینی به ایران، آغاز و با وجود حضور پر قدرت نیسان پیکاب در سال‌های قبل از تحریم، با توجه به بهای پایین تر و مشخصات فنی قابل قبول، با استقبال نسبی مواجه گشت و تا به امروز هم توانسته است تا جایگاه خود را به عنوان یکی از اعضای مهم این کلاس، تثبیت کند.

آرایشی تازه بر صورت ببر چینی + تصاویر

**اکنون با گذشت چند سال از عرضه کاپرا، گرد و غبار پیری بر روی چهره‌اش نشسته است؛ رقیبان زیادی از دسته هموطنانش برای آن شاخ و شانه می‌کشند و نیاز به یک ارتقای مهم ظاهری و کیفی در آن احساس می‌شود. قطعا گروه بهمن هم موارد مورد اشاره ما را در نظر داشته است که اکنون خود را برای فروش دومین نسخه از کاپرا در بازار ایران آماده می‌کند.

تغییرات ظاهری

**بخش عمده‌ای از تغییرات این فیس لیفت، در پوزه خودرو خلاصه می‌شود. چراغ‌های جدید که به نظر می‌آید از پیکاب‌های تویوتا اقتباس شده باشند، در نگاه نخست به چشم می‌آیند. جلو پنجره مستطیلی و ساده است و با دو خط موازی و در ترکیب با چراغ‌ها، ظاهری کاملا زمخت و مردانه را به تصویر می‌کشد. چراغ‌های روشنایی روز نیز حد فاصل کاسه چراغ اصلی و جلو پنجره را پوشش می‌دهند.

**پروژکتور‌ها در ابعادی بزرگ بر روی سپر نصب شده اند و گارد جلو نیز بر خلاف مدل قبلی حذف شده است تا نمای جلوی کاپرا خلوت تر از قبل به نظر بیاید. در دیگر بخش‌های خودرو تنها می‌توان تغییرات جزئی چون حجیم تر شدن گلگیر‌ها، آینه‌های جانبی جدید و سپر عقب جدید را مشاهده کرد که شایسته بود در نمای عقب، حداقل با تغییر فرم چراغ‌ها، کاپرا 2 متمایز از کاپرا باشد.

سوار بر پیکاب جدید بهمن

**گروه بهمن در روز سوم خرداد ماه سال جاری برنامه‌ای را برای اهالی رسانه ترتیب داد تا در برخورد نزدیک با کاپرا2، بیشتر با خصوصیات این محصول جدید آشنایی پیدا کنند. حومه دریاچه سد زیبای طالقان برای آزمایش این وانت جدید در نظر گرفته شد و دو نمونه از اولین تولیدات کاپرا 2 در اختیار خبرنگاران قرار گرفت.

آرایشی تازه بر صورت ببر چینی + تصاویر

**دستگیره درب را به بیرون کشیده و با کمک گرفتن از رکاب اسپرت خودرو، سوار آن می‌شویم. فقدان دستگیره بر روی ستون A در همین ابتدای کار احساس می‌شود. به کابین کاپرا 2 که می‌نگریم، با تغییرات به مراتب بیشتری نسبت به ظاهر بیرونی مواجه می‌شویم. طرح داشبورد مدرن تر از گذشته شده است و اشتراکاتی هم با لندمارک دارد. یک مانیتور 7 اینچی لمسی هم در وسط دیده می‌شود که مجهز به رهیاب است و با استفاده از کارت حافظه‌ای که در آن جای گرفته، نقشه تمام شهر‌ها و جاده‌های ایران را پشتیبانی می‌کند.

**غربیلک فرمان زیباتر شده و با روکش چرمی خوش دست تر از نسل قبل است. کیفیت مواد مورد استفاده در بخش‌هایی چون صندلی‌ و رودری‌ها قابل قبول است اما پلاستیک فشرده مورد استفاده در داشبورد، اندکی توی ذوق می‌زند و کیفیت بخش‌های نقره‌ای رنگ نیز چندان تعریفی ندارد؛ هر چند باید یاد آور شد که در کلاسی که کاپرا در آن قرار می‌گیرد، توجه چندانی به مواردی چون آپشن‌های رفاهی و کیفیت متریال داخلی نمی‌‌شود و چه بسا از این جهات کاپرا 2، بر بسیاری از رقبای فعلی‌اش هم برتری دارد.

**علاوه بر نمایشگر مرکزی، یک نمایشگر کوچکتر هم در قسمت فوقانی داشبورد جای گرفته است که ساعت را نشان می‌دهد و یک قطب نمای دیجیتال هم درون خود دارد. از نکات جالب توجه در هنگام رانندگی، کوچک بودن نشانگر‌های پشت آمپر است که به نظر می‌رسد برای خودرویی در کلاس سوپر مینی‌های شهری طراحی شده باشد!

آرایشی تازه بر صورت ببر چینی + تصاویر

**به محض سوار شدن بر کاپرا 2، خود را در ارتفاعی بالا و مسلط بر جاده می‌یابیم که پس از مدت‌ها راندن با کراس اوور‌های شهری و به ظاهر شاسی بلند، تجربه‌ای لذت بخش است. صندلی بر خلاف انتظار از نرمی و راحتی خوبی برخوردار است اما فضای قرارگیری پای راننده به نسبت خودرو‌های سواری محدود است.

**موتور 2400 سی سی با اندک نعره‌ای روشن می‌شود. خودرو را از ابتدا در همان حالت 4WD (دو دیفرانسیل) قرار داده، دنده را درگیر کرده و پا را بر روی گاز می‌فشاریم. کاپرا 2 به آرامی راه می‌افتد. فرمان پذیری خوب کاپرا در این کلاس چشمگیر است، هر چند که نرمی بیش از حد فرمان نیز جای تعجب دارد.

**با 125 اسب بخار قدرت، استارت و شروع به حرکت کاپرا، چندان توفانی نیست اما با عنایت به گشتاور مناسب 200 نیوتن متری، در شتاب گیری‌های ثانویه قدرتمند ظاهر شده و در شیب‌های جاده‌ای هم از کشش خوبی بهره مند است.

تغییرات فنی

**اگرچه پیشرانه و جعبه دنده کاپرای جدید نسبت به قبل ثابت مانده اما در این مدل، اصلاحات جزئی در برخی از بخش‌های فنی صورت گرفته که شایان ذکر است. مهمترین تغییر فنی کاپرا 2 نسبت به کاپرا را می‌توان مربوط به تعویض فن مکانیکی با نمونه برقی دانست که در کنار حجم بیشتر رادیاتور نسبت به قبل، شاهد خنک کاری بهتر موتور در کاپرای جدید خواهیم بود.

**ضریب دیفرانسیل هم در این مدل برای بهبود توانایی‌های آفرودی از 4.875 به 4.1 افزایش یافته است. همچنین بنا به ادعای بخش مهندسی محصول گروه بهمن، ویل بیس(فاصله محوری) خودرو از 2900 میلی متر به عدد 3100 رسیده است و افزایش 20 سانتی متری را نشان می‌دهد، که صحت این موضوع را در روز آزمایش در هنگام مواجه با فضای پای عالی سرنشینان عقب در مقایسه با دیگر پیکاب‌ها یافتیم!

 کاپرا 2 بخریم یا نه؟

**در یک جمع بندی می‌توان پروژه کاپرا 2 را اقدامی قابل احترام از سوی بهمن موتور، در جهت حفظ بازار و به روز رسانی محصولی محبوب دانست. کاپرا 2 اکنون با ظاهری جدیدتر، مشخصات فنی بهینه تر و آپشن‌های رفاهی بیشتر، گزینه‌ای قابل تأمل در بین پیکاب‌های کمتر از 100 میلیونی بازار است که در کنار نقاط قوت و ضعفی که دارد، از مزایایی چون شناخته شده بودن در بازار ایران، فراوانی قطعات یدکی و شبکه خدمات گسترده بهمن برخوردار است.

**در کلام پایانی باید کاپرا 2 را در مقایسه با اصلی ترین رقیبانش، ارزنده تر از ریچ  و وینگل و هنوز یک پله عقب تر از فوتون تانلند دانست؛ حال آنکه اختلاف قیمتی بیش از 20 میلیونی با فوتون هم کفه ترازو را به نفع کاپرای ارزان تر پایین می‌آورد.


 نوشته: سپهر عظیمی

عکس: عرفان حمیدی

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
خارجی پل پوزیشن باکو از آن همیلتون شد
نتیجه مرحله تعیین خط مسابقه فرمول ۱ آذربایجان

پل پوزیشن باکو از آن همیلتون شد

خارجی نخستین پل پوزیشن زارکو‌ در مسابقات Moto GP
نتیجه مرحله تعیین خط مسابقه موتورسواری هلند

نخستین پل پوزیشن زارکو‌ در مسابقات Moto GP

خارجی پورشه به فرمولE می پیوندد
محبوب ترین مسابقه بین خودروسازان کدام است؟

پورشه به فرمولE می پیوندد

داخلی بالاگرفتن شایعات حضور آئودی در فرمول 1
آیا آئودی به فرمول 1 وارد میشود؟

بالاگرفتن شایعات حضور آئودی در فرمول 1

نظرسنجی
نظر شما در رابطه با طراحی پایگاه خبری خودرونویس چیست؟
خوب
متوسط
ضعیف
آرشیو ماهنامه نسل برتر