کد خبر: ۶۳۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
بررسی فنی کم‌مصرف‌ترین خودروی بازار
خودرونویس: در سال‌های اخیر با افزایش نگرانی‌ها پیرامون محدودیت منابع سوخت‌های فسیلی، آلودگی هوا و گرمایش زمین، قوانین گسترده‌ای به منظور محدود کردن آلاینده‌ها در شهرهای بزرگ و به طور ویژه در مراکز شهرها وضع شده است.
پریوس روی باند پرواز + تصاویر
**به گزارش خودرونویس، از زمان به وجود آمدن صنعت خودروسازی و رونق استفاده از خودرو، این وسائل نقلیه همواره سهم قابل توجه‌ای از آلاینده‌ها را به خود اختصاص می‌دادند. اما افزایش جمعیت و به سبب آن افزایش تردد در شهرها و لزوم استفاده از وسائل‌ نقلیه مسیر پیش‌ روی خودروسازان و صنعت خودروسازی را تحت تاثیر قرار داده است تا جایی که امروزه رد کمرنگی از پیشرانه‌های حجیم و پرمصرف بر خودروهای شهری و غیره دیده ‌می‌شود.

**اجرای طرح‌های مختلف ترافیکی در شهرهای بزرگ و روند صعودی افزایش محدودیت فاکتورهای متعدد این طرح‌ها، نشان از اهمیت کیفیت و دقت مهندسی، مصرف سوخت و آلایندگی خودروهایی دارد که قصد تردد در سطح این شهرها را دارند. در این میان اما خودروهای برقی و هیبریدی برای تردد در مناطق ترافیکی که دارای محدودیت هستند، برگ سبزی در اختیار دارند و بدون نیاز به پرداخت هزینه روزانه یا سالیانه می‌توانند به هر نقطه از شهر با خیالی آسوده سفر کنند.

**تویوتا به عنوان یکی از پیشروان صنعت خودروسازی در بیش‌تر کشورها، همواره نیازهای گوناگون موجود در صنعت حمل و نقل را به شیوه‌ خود پاسخ داده است.  پریوس اولین خودروی هیبریدی برقی-بنزینی بود که به تولید انبوه رسید. عرضه‌ نسل اول این خودرو در سال 1997 میلادی در ژاپن آغاز شد و یک سال بعد در 1998 توانست جایزه‌ خودروی سال ژاپن را از آن خود کند. فروش پریوس از سال 2000 در خارج از مرزهای کشور سازنده‌اش، در آسیا، اروپا، آمریکا و استرالیا شروع شد. در سال 2015 نسل چهارم این خودروی انقلابی با طراحی کاملا متمایز رونمایی شد.

**اولین نکته‌ای که در رابطه با آخرین نسل از تویوتا پریوس از ذهن هر بیننده‌ای خواهد گذشت طراحی متفاوت و شاخص این خودرو است. مساله‌ای که به نظر می‌رسد تویوتا اصرار بر متفاوت نشان دادن این محصول خود دارد. ظاهر پریوس از المان‌هایی تشکیل شده است که ویژه‌ این خودرو است و تمایز چشمگیری با دیگر خودروهای بازار برای آن ایجاد کرده است. حسی که طراحی بدنه‌ نسل چهارم پریوس به بیننده منتقل می‌کند، حس خودرویی است که از آینده قدم به خیابان‌های شهر نهاده است.

**طراحی داخلی پریوس با وجود وجه تشابه متمایز بودن با بیرون آن، سرنشینان در اولین مرتبه ورود به این خودرو به خوبی با جزییات ظاهری آن ارتباط برقرار می‌کند. طراحی پوشش داخلی در‌ها و داشبورد این خودرو با وجود سادگی برای مسافران چشم‌نواز خواهد بود و به نظر نمی‌رسد که در دراز مدت از نظر دیداری برای راننده و یا دیگر سرنشینان خسته کننده شود.

**سرنشینان جلو از صندلی‌هایی با راحتی مطلوب برخوردار هستند و فضای برای آن‌ها کم نخواهد بود. صندلی‌های ردیف عقب نیز از ارگونومی رضایت بخشی بهره‌می‌برند و با توجه به سگمنت این خودرو فضای کافی نیز برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است.

پریوس روی باند پرواز + تصاویر

**پریوس 2016 از یک پیشرانه بنزینی چهار سیلندر به حجم 1.8 لیتر و 143 نیوتن‌متر گشتاور در کنار الکتروموتور 600 ولتی نیرو می‌گیرد که در بهینه‌ترین حالت قادر به تولید 121 اسب‌بخار قدرت است. این خودروی فوق کم‌مصرف به یک جعبه‌ دنده اتوماتیک از نوع  e-CVT به منظور انتقال نیرو مجهز است. زمانی که حالت رانندگی پریوس را روی Power mode قرار می‌دهید، شتاب اولیه فراتر از انتظار ظاهر می‌شود و تقریبا تا سرعت 60 کیلومتر بر ساعت شتابی را در اختیار راننده قرار می‌دهد که از یک خودروی شهری کم‌مصرف در این کلاس به هیچ وجه انتظار نمی‌رود. بعد از این مرحله افزایش سرعت کمی آرام‌تر صورت می‌گیرد و در 10.5 ثانیه سرعت آن به 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. اندکی بعد با ادامه شتاب گیری سرعت‌سنج دیجیتالی پریوس سرعت 140 کیلومتر را نشان می‌دهد. تویوتا سقف سرعت نسل چهارم پریوس را 183 کیلومتر بر ساعت اعلام کرده است.

**پریوس سواری نرم و راحتی را برای سرنیشنان فراهم می‌سازد و سکوت کابین خودرو در حال حرکت رضایت بخش است. طراحی سیستم تعلیق و شاسی این نسل از پریوس نسبت به نسل قبل دستخوش تغییرات چشمگیر مثبتی شده و فرمان برقی پریوس عملکرد مورد قبولی در سرعت‌های نسبتا بالا دارد. در زمان انجام حرکات اسلالوم و مارپیچ، با وجود نرمی فرمان و سیستم تعلیق، واکنش‌ دقیق و مطابق انتظار راننده را از خود نشان می‌دهد، اما با توجه به این که تعلیق و فنربندی این خودرو به منظور به حداقل رساندن اتلاف انرژی برای رسیدن به کمترین مصرف سوخت ممکن طراحی شده است نباید در ترمزهای شدید یا پیچ‌های تند، انتظار واکنش‌های تند و تیز خودروهای اسپرت را از آن را داشت.

**ظاهری کاملا متمایز، طراحی داخلی روان و رضایت بخش، قوای محرکه قابل قبول، مصرف سوخت ترکیبی 3.5 لیتر در صد کیلومتر، سواری راحت و کیفیت ساخت بالا پریوس جدید را به یکی از وسوسه انگیز‌ترین گزینه‌های موجود در بازار فعلی ایران تبدیل کرده است که برای شهرهای بزرگ با داشتن مجوز تردد در طرح‌های ترافیک انتخاب مناسبی خواهد بود.

نوشته: محمدباقروحید/عکس:عرفان حمیدی


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
0
0
مطلب بسیار عالی و عکس های بسیار خوبی بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
خارجی پل پوزیشن باکو از آن همیلتون شد
نتیجه مرحله تعیین خط مسابقه فرمول ۱ آذربایجان

پل پوزیشن باکو از آن همیلتون شد

خارجی نخستین پل پوزیشن زارکو‌ در مسابقات Moto GP
نتیجه مرحله تعیین خط مسابقه موتورسواری هلند

نخستین پل پوزیشن زارکو‌ در مسابقات Moto GP

خارجی پورشه به فرمولE می پیوندد
محبوب ترین مسابقه بین خودروسازان کدام است؟

پورشه به فرمولE می پیوندد

داخلی بالاگرفتن شایعات حضور آئودی در فرمول 1
آیا آئودی به فرمول 1 وارد میشود؟

بالاگرفتن شایعات حضور آئودی در فرمول 1

نظرسنجی
نظر شما در رابطه با طراحی پایگاه خبری خودرونویس چیست؟
خوب
متوسط
ضعیف
آرشیو ماهنامه نسل برتر