کد خبر: ۶۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
رنو سیمبل در برابر چری آریزو5
خودرونویس: پیش از این که کراس‌اوور‌ها به انتخاب نخست بازار تبدیل شوند، در ایران این سدان‌های اقتصادی بودند که نبض بازار را در دست داشتند. هنوز افراد بسیاری هستند که داشتن این دست خودروها را به کراس‌اوور‌های نه چندان گران‌قیمت ترجیح می‌دهند.
 زیبایی یا کارآیی؟+ تصاویر

**به گزارش خودرونویس، در سال 95، سدان‌هایی که در بازه قیمتی 50 تا 80 میلیون تومان قرارداشتند، بیش از این که توسط رقیب‌های مستقیم خود تهدید شوند، سهم بازار خود را به کراس‌ها واگذار کردند. با این حال شرایط برای سال 1396 در حال تغییر است. انبوهی از سدان‌های سگمنت B-C خود را برای ورود به ایران آماده می‌کنند. پیش از این موج، انتخاب‌های چندانی در این بخش وجود ندارد، به همین منظور در این شماره، تازه‌ترین‌های این بخش از بازار یعنی رنو سیمبل و چری آریزو5 را برابر هم قرار دادیم، خودروهایی که افزون بر شرایط فنی مشترک، هیچ یک نتوانسته‌اند به اندازه انتظار عرضه‌کننده‌های خود در بازار موفق باشند. رنو سیمبل حاضر در این آزمایش، به جز رینگ‌های آلیاژی که با نمونه‌های فولادی جایگزین شده است، از تمامی تجهیزات در نظر گرفته شده برای این خودرو بهره‌مند است. این خودرو در مدل 2016، 74.9 میلیون‌تومان قیمت دارد که نگین‌خودرو آن را با تخفیف 4 میلیون تومانی عرضه می‌کند. با این تفاسیر سیمبل حاضر در آزمایش با 70.9 میلیون تومان قابل خرید است. در سوی دیگر، چری آریزو5 با سه تیپ به بازار عرضه می‌شود. قصد داشتیم مجهز‌ترین نمونه از این خودرو، تیپ اکسلنت با قیمت 76.5 میلیون تومان را در برابر سیمبل قرار دهیم که جعبه دنده خودروی مورد نظر روز قبل از آزمایش با وجود کارکرد بسیار پایین دچار نقص فنی شد و نتوانست در رقابت حضور پیدا کند. خودروی جایگزین که در این آزمایش حاضر شد، از تیپ لاکچری و با قیمت 70.5 میلیون تومان است که جز در برخی تجهیزات، با نمونه اکسلنت تفاوتی ندارد. با این حال به تجهیزاتی که با خرید تیپ اکسلنت می‌توانید در اختیار داشته باشید، اشاره خواهیم کرد.

زیبایی یا کارآیی؟+ تصاویر
طراحی

سیمبل یکی از اقتصادی‌ترین محصولات رنو است که توسط زیرمجموعه دیگر این شرکت، داچیا نیز با نام لوگان تولید می‌شود. در واقع این خودرو را باید نسل دوم رنو لوگان دانست که با وجود حفظ برخی المان‌ها، تغییرات گسترده‌ای در آن ایجاد شده است. زمانی که این موضوع را بدانید، سیمبل به نظرتان زیبا خواهد آمد. طرحی به دور از هر گونه پیچیدگی و اغراق برای جذابیت‌های زود گذر که تمامی اجزای آن به خوبی با یکدیگر هماهنگ است. هنوز می‌توان رگه‌هایی از طراحی مکعبی را در آن جست‌ و جو کرد. نه از دستگیره‌های ایزی اوپن در آن خبری هست و نه از تکنولوژی LED برای چراغ‌های آن استفاده شده است. حتی شیوه باز شدن در صندق نیز می‌تواند کمی توی ذوق‌تان بزند. با این حال رنو برای سال جدید آن را کمی به روز رسانی کرده است که برخی از این موارد در آن برطرف شده و کمی از ذات اقتصادی خود فاصله گرفته است. رنو قصد دارد این نسخه از سیمبل را به صورت مستقل در ایران تولید کند.

زیبایی یا کارآیی؟+ تصاویر

در سوی دیگر، آریزو5 طرحی بسیار جوان است که به سختی  می‌توان آن را یک ساله دانست. طراحان چری افزون بر این که به دنبال خلق طرحی جذاب و گیرا بوده‌اند، هدف دیگری با نام هویت‌بخشی به محصولات خود را پیگیری کرده‌اند. نتیجه نهایی هر چند به شدت به محصولات کره‌ای نزدیک شده است، اما باید اعتراف کرد این بار چینی‌ها موفق‌تر ظاهر شده‌اند. آریزو5 طرحی مدرن‌تر است و از تکنولوژی‌های تازه‌تری برای تکمیل آن استفاده شده است. استفاده از مواد مشکی پیانویی، نوار‌های کرومی، LEDهای طیفی در چراغ عقب و موارد دیگری از این دست، آریزو5 را گیراتر از سیمبل جلو می‌دهد. طراحی آریزو5 نزدیک به 8 سانتی‌متر پهن‌تر از سیمبل است و ستون‌های آن با زاویه‌ تند‌تری طراحی‌شده است که آن را اسپرت‌تر و کشیده‌تر جلوه می‌دهد و آئرودینامیک بهتری نسبت به سیمبل دارد.

فضای داخلی

کار خود را با رنو سیمبل آغاز می‌کنیم. با تصور این که باید با یک تندر90 پیشرفته مواجه باشیم، سطح انتظارها از سیمبل تا اندازه زیادی پایین می‌آید. بدون هیچ تعارفی باید گفت، جنس موادی که برای ساخت پوسته اصلی داشبورد مورد استفاده قرار گرفته، حس خوشایندی را منتقل نمی‌کند، با این حال این حس در مورد ادوات کنترلی، فرمان و دسته دنده و دیگر اجزایی که تماس بیش‌تری با دست دارند، اصلا صادق نیست. سیمبل هر چند یک تغییر نسل را تجربه کرده است، اما به اثبات این ماجرا در علم ژنتیک کمک می‌کند که ویژگی‌های نه چندان مثبت از نسل‌های پیشین بر جای می‌مانند. هنوز به شکل قاطع نمی‌توان ایرادهای این خودر در بحث ارگونومی برطرف شده است. وقتی برای نخستین بار وارد سیمبل می‌شوید، باید زمان قابل توجه ای را صرف این کنید که کجا برای قرار دادن تلفن‌ همراه‌تان می‌تواند مناسب‌تر باشد. طراحان رنو برای راحتی بیش‌تر سرنشین‌های جلو، بین دو صندلی یک زیر آرنجی تعبیه کرده‌اند که هنگام رانندگی بسیار کاربردی و در افزایش راحتی موثر است، اما هر بار که بخواهید برای شروع ترمز دستی را بخوابانید، این سوال در ذهن‌تان تکرار می‌شود که چرا این دو باید دقیقا در یک نقطه با اختلاف بیست سانتی‌متری در ارتفاع جانمایی شوند. البته می‌توان زیر آرنجی را به حالت عمودی در آورد و دوباره آن را به حالت قبل برگرداند که البته حسی شبیه این دارد که برای دسترسی به ترمز دستی باید یک در را باز و بسته کنید.

زیبایی یا کارآیی؟+ تصاویر

نکته دیگری که در سیمبل چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد، این است که با وجود پرداخت چنین مبلغی، ناچارید صندلی‌های خود را به صورت مکانیکی تنظیم کنید. چیزی که این موضوع را آزاردهنده‌تر می‌کند، این که ناچارید دست خود را از بین دو صندلی به ردیف عقب ببرید تا به اهرم تنظیم صندلی دسترسی پیدا کنید. ممکن است تا این جا تصور کرده باشید سیمبل یکی از بدترین خودروهایی است که می‌توان شاهد آن بود، اما باید اعتراف کرد همین چند مورد جزیی و البته نبود چند آپشن رفاهی، تمام ایرادی است که می‌توان به این سدان اقتصادی دوست داشتنی وارد دانست، و کافی است کمی از آن سواری بگیرید تا آن‌ها برای‌تان کم اهمیت جلوه کند.

در مقابل آریزو5 به لطف حضور طراحان اروپایی در مرکز طراحی چری، از فضای داخلی مدرن‌تری بهره می‌برد. مواد مورد استفاده در کابین احساس بهتری را به شما منتقل می‌کند و البته همه چیز خیلی ساده‌تر در دسترس راننده قرار دارد. چری از فضاهای داخلی اندکی بهتر از رنو استفاده کرده است، البته در تیپ لاکچری حتی از جیب‌های پشت صندلی‌های جلو خبری نیست. چیزی که چری را در این زمینه پیش می‌اندازد، این است که نیازی ندارید برای دسترسی به آن‌ها حالت بدن خود را تغییر دهید. هر دو خودرو فضای پا و سر کافی را برای سرنشین‌ها فراهم کرده‌اند، با این تفاوت که در آریزو5 به دلیل شیب تندتر ستون C، فضای سر کم‌تر نسبت به سیمبل برای سرنشین‌های ردیف دوم در اختیار می‌گذارد، اما این به هیچ وجه به معنای ناکافی بودن این فضا نیست.

صندلی‌های آن از پوشش چرم به جای پارچه استفاده می‌کنند که خلاف سلیقه بازار، ما آن را برتری نمی‌دانیم.هر دو خودرو برای دسترسی به فضای بار بیش‌تر، امکان خواباندن پشتی صندلی‌ ردیف دوم را در اختیار مالک قرار می‌دهندف اما یک تفاوت کوچک در شیوه تا شدن آن‌ها ورق را به سمت سیمبل بر می‌گرداند. در واقع یک تکه بودن پشتی صندلی آریزو5 این ضعف را نسبت به سیمبل دارد که برای خواباندن آن، مجبورید اهرم‌های دو سوی صندلی را به صورت همزمان بالا نگه دارید که این کار باید توسط دو نفر صورت پذیرد، در حالی که رنو با تقسیم این قسمت، امکان خواباندن صندلی با نسبت 60:40 را فراهم کرده که افزون بر امکان خواباندن آن به تنهایی، این امکان را نیز فراهم می‌کند در صورت استفاده از بخشی از فضای کابین، فضا برای سرنشین سوم نیز وجود داشته باشد.

تجربه رانندگی

خلاف سیمبل که سوییچ آن حتی به کلید صندق‌پران مجهز نیست و به شیوه سنتی استارت می‌خورد، آریزو5 به سیستم ورود بدون کلید مجهز شده و پیشرانه آن با استارت دکمه‌ای شروع به کار می‌کند. آریزو5 از یک پیشرانه 1.5 لیتری با توان 116 اسب‌بخار و گشتاور 141 نیوتن‌متر، روی کاغذ بازدهی بهتری نسبت به پیشرانه K4M رنو سیمبل دارد که با حجم 1.6 لیتر 105 اسب‌بخار و 145 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. سیمبل از یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک سود می‌برد و در مقابل آریزو5 به دلیل اصرار چری به ساخت جعبه‌دنده‌های CVT، به یک نمونه از این نوع مجهز شده که در حالت تیپ‌ترونیک امکان انتخاب 7 سرعت برای آن وجود دارد. همین اصرار چری به استفاده از جعبه دنده‌های CVT است که از آن یک بازنده می‌سازد. ضعف این جعبه دنده در رساندن به موقع نیرو به چرخ‌ها موجب می‌شود آریزو5 شروع حرکت به شدت کند و حوصله سر بری داشته باشد. این موضوع به ویژه در سر بالایی‌ها نمود بیش‌تری پیدا می‌کند. با این حال در دورهای بالا می‌توان کمی به آریزو5 امیدوار بود، زیرا در این بازه آریزو5 عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

زیبایی یا کارآیی؟+ تصاویر

در مقابل، سیمبل به شدت قبراق است. جعبه‌دنده و پیشرانه‌ آن به خوبی با یکدیگر هماهنگ شده، و تمام نقاط ضعفی که در نسل‌های پیشین وجود داشت برطرف شده است. تعویض دنده‌ها به نرمی انجام می‌شود و هیچ ضربه‌ای به کابین منتقل نمی‌کند. در حالت اتوماتیک سیمبل برای کاهش مصرف سوخت بیش‌تر در حالت اووردرایو قرار دارد. با این حال سیمبل همواره برای شتاب‌گیری ثانویه و قرار دادن بیشنه قدرت در اختیار راننده آماده است.

چیزی که می‌تواند چهره عملکردی آریزو5 را کمی تلطیف کند، سیستم تعلیق پیشرفته آن است. چری با این سیستم، سواری نرم، فرمان‌پذیری و کاهش ضربه‌ها به کابین را تا سطح مطلوبی ارتقا داده است. در مقابل سیمبل نیز سواری نرم و آرامی را ارائه می‌دهد. برتری سیمبل در این بخش را می‌توان فاصله بیش‌تر آن از سطح زمین دانست که موجب می‌شود ضربه‌ها کم‌تر به بدنه منتقل شود. البته باید این موضوع را نیز در نظر داشت که به همین دلیل، آریزو5 در بحث پایداری کمی از سیمبل پیش می‌افتد.

 تجهیزات رفاهی و ایمنی

با جا ماندن تیپ اکسلنت از این رقابت، سطح تجهیزات دو خودرو به شگل قابل توجه‌ای به یکدیگر نزدیک شده است. هر دو خودرو از صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در 6 جهت استفاده می‌کنند. سیستم صوتی به همراه نمایشگر و قابلیت کنترل از روی فرمان و قابلیت اتصال به تلفن همراه در هر دو وجود دارد. کروز کنترل، تنظیم برقی آینه‌ها، آینه‌های کناری به همراه راهنمای جذبی، چراغ روشنایی روز، مه شکن، دوربین دنده عقب و موارد دیگر نیز از آپشن‌هایی است که در هر دو خودرو یافت می‌شود. آریزو5 به پاور ویندوز و سیستم ورود و استارت بدون کلید مجهز شده، از سیستم تهویه مطبوع دستی سود می‌برد و ترمز‌های آن در چهار چرخ  از نوع دیسکی است و در تیپ لاکچری مانند سیمبل تنها به سیستم‌های ABS و EBD مجهز است. (سیستم‌های HHC، ESP، TCS و EBA تنها در تیپ اکسلنت وجود دارد. سیمبل در چرخ‌های عقب از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کند، اما به هیچ عنوان ضعفی برای متوقف کردن خودرو احسای نخواهید کرد. تهویه مطبوع این خودرو از نوع خودکار است و به سامانه ناوبری نیز مجهز شده است.

در بخش ایمنی به نظر می‌رسد آریزو5 با دست پر تری وارد میدان شده است. سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌تر و کیسه‌های هوای بیش‌تری (دو کیسه هوا در تیپ لاکچری و 6 کیسه‌هوا در تیپ اکسلنت) را نسبت به سیمبل در اختیارتان می‌گذارد. با این حال با وجود این که سیمبل تنها به دو کیسه هوا مجهز شده، اما باید خیالتان آسوده باشد که در مواقع لزوم، حتما به وظیفه خود عمل می‌کنند. دیگر امکاناتی که در مجهز ترین تیپ آریزو5 نصیب تان می‌شود، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک خطوط کمکی پارک حساس به حرکت فرمان، رینگ‌های 17 اینچی و غربیلک فرمان با روکش چرمی است.

زیبایی یا کارآیی؟+ تصاویر

رای نهایی

در نگاه نخست، سیمبل به نظر یک خودروی به شدت اقتصادی است که هیچ آپشنی در آن نمی‌توان یافت و چون از موتور و گیربکسی مشابه تندر90 استفاده می‌کند خرید آن توجیه چندانی ندارد. آریزو5 نیز خودرویی جذاب و دوست داشتنی به نظر می‌رسد که امکانات بسیاری را با هزینه‌ای مشابه رنو در اختیار شما قرار می‌دهد. ما هر یک از این خودروها را برای چند روز در اختیار داشتیم. در این مدت با استفاده از آن‌ها در مسیرها و شرایط مخلتف، با نقاط ضعف و قوت آن‌ها به خوبی آشنا شدیم. باید گفت سیمبل با وجود شباهت‌های فراوان به تندر90، یک نسخه تکامل یافته و بدون نقص از آن است. رنو تمام آپشن‌های ضروری را در اختیارتان قرار می‌دهد، حس ناخوشایندی که در برخورد نخست با مواد به کار رفته در داشبورد به شما منتقل می‌شود به طور کامل از بین خواهد رفت و می‌تواند خیال‌تان آسوده باشد تا چند سال تنها هزینه‌ای که روی دست‌تان می‌گذارد، مربوط به سرویس‌های دوره‌ای است. چری زیباتر است و می‌تواند در لحظه احساس بهتری را به شما منتقل کند، اما پس از تحویل دادن هر دو خودرو، این سیمبل است که می‌خواهید دوباره آن را برانید.

 

چری آریزو5

رنو سیمبل

وضعیت انتقال قدرت

موتور جلو، دیفرانسیل جلو

موتور جلو، دیفرانسیل جلو

نوع موتور

4سیلندر خطی-16 سوپاپ

4سیلندر خطی-16 سوپاپ

حجم موتور(cc)

1499

1598

بیشینه قدرت (hp/rpm)

6150/116

5750/105

بیشینه گشتاور(nm/rpm)

3800/141

3750/145

وزن خالص(Kg)

1387

1081

بیشینه سرعت (Km/h)

185

175

نوع جعبه دنده

CVT

4 سرعته اتوماتیک

حجم مخزن سوخت(L)

48

50

حجم صندوق بار (L)

430

510

اندازه چرخ

205/55R16

185/65R15

ترمز های جلو و عقب

دیسکی خنک شونده/دیسکی

دیسکی، کاسه‌ای

طول×عرض×ارتفاع(mm)

4532×1814×1487

4348×1733×1517

فاصله بین دو محور(mm)

2650

2606

قیمت شرکتی( میلیون تومان)

70.500

70.900­

آزمایش و نوشته: محمدعلی ملاعبداللهی / عکس: عرفان حمیدی


 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
خارجی پل پوزیشن باکو از آن همیلتون شد
نتیجه مرحله تعیین خط مسابقه فرمول ۱ آذربایجان

پل پوزیشن باکو از آن همیلتون شد

خارجی نخستین پل پوزیشن زارکو‌ در مسابقات Moto GP
نتیجه مرحله تعیین خط مسابقه موتورسواری هلند

نخستین پل پوزیشن زارکو‌ در مسابقات Moto GP

خارجی پورشه به فرمولE می پیوندد
محبوب ترین مسابقه بین خودروسازان کدام است؟

پورشه به فرمولE می پیوندد

داخلی بالاگرفتن شایعات حضور آئودی در فرمول 1
آیا آئودی به فرمول 1 وارد میشود؟

بالاگرفتن شایعات حضور آئودی در فرمول 1

نظرسنجی
نظر شما در رابطه با طراحی پایگاه خبری خودرونویس چیست؟
خوب
متوسط
ضعیف
آرشیو ماهنامه نسل برتر