کد خبر: ۶۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
خودرونویس: پس از هماهنگی‌های صورت گرفته بین شرکت آرین‌موتور و جمعی از خبرنگاران، بنا بر این شد که 4 محصول کلیدی این شرکت، یعنی میتسوبیشی اوتلندر و لنسر و دی‌اس 6 و 5 را برای تست در شرایط مختلف به جاده‌های کشور برده شوند. برای انجام این تست تعدادی از خبرنگاران نیز همراه این گروه به این سفر آمده بودند. مسیر انتخابی از تهران به سمت گرگان بود و طوری برنامه‌ریزی شده بود که هر خبرنگار بتواند به طور میانگین با هر خودرو 100 کیلومتر رانندگی کند.
آزمایش فنی DS6 در جاده‌های ایران

معرفی خودرو

دی‌اس زیر مجموعه گروه پژو-سیتروئن فرانسه و در واقع برند لوکس سیتروئن است که سیتروئن محصولات لوکس‌تر و با کیفیت خود را تحت نام این برند در سطح دنیا به فروش می‌رساند. در حال حاضر در کشورمان شاهد تردد محصولات این برند فرانسوی هستیم که جدیدترین محصول این برند، کراس‌اوور DS6 است که در چین به تولید می‌رسد و گران قیمت‌ترین محصول حال حاضر دی‌اس نیز است. دی‌اس6، یک کراس‌اوور لوکس تک دیفرانسیل است.

طراحی داخلی

با ورود به داخل کابین DS6، صندلی‌های زیبا رو روکش چرمی با کیفیت و داشبورد با روکش چرمی، نظر شما را به خود جلب می‌کند. وجود تعداد زیادی کلید بر روی داشبورد که می‌شد تعداد زیادی از آن‌ها را حذف کرد شاید محیط نامانوسی رو پدید آورده باشد ولی به زودی به آن عادت خواهید کرد. در میان داشبورد یک نمایشگر لمسی چندمنظوره قرار گرفته که در زیر آن ادوات مربوط به تنظیم سیستم صوتی و پایین‌تر از آن کلید‌های مربوط به تنظیم سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک قرار دارند.

آزمایش فنی DS6 در جاده‌های ایران+ تصاویر

روی کنسول میانی هم شیفتر دنده و در پایین آن یک کلید چرخان قرار دارد که حالت‌های رانندگی با DS6 را می‌توان با آن تغییر داد. این کلید دارای حالت های رانندگی نرمال، رانندگی در برف، رانندگی با سیستم کنترل پایداری خاموش و رانندگی در زمین‌های سنگلاخ است که با قرار دادن خودرو بر روی هرکدام از این حالت‌‌ها، سیستم تعلیق و گیربکس، خود را برای رانندگی در این شرایط وفق می‌دهند. بر روی فرمان D شکل جذاب این خودرو، کلیدهای تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل تطبیقی هوشمند قرار داده شده است تا دسترسی راننده با پاره‌ای از امکانات این خودرو آسوده باشد. در کنار صندلی‌های جلو، کلیدهای مربوط به گرمکن صندلی‌ها و کلید تنظیم ماساژور و میزان شدت آن قرار داده شده تا سرنشینان جلو بتوانند از آن به راحتی استفاده کنند. در ردیف عقب نیز، بیشترین فضای پا و سر در میان محصولات دی‌اس، را این خودرو دارا است و سرنشینان عقب فضای راحتی را در اختیار دارند همچنین با قرارداشتن دریچه سیستم تهویه مطبوع در میان صندلی برای سرنشینان عقب و خروجی 12 ولت، راحتی بیشتری برای آن‌ها به ارمغان آورده است. در بالای سر سرنشینان نیز سقف شیشه‌ای بزرگ DS6، فضای لوکسی را به کابین بخشیده است.

آزمایش فنی DS6 در جاده‌های ایران+ تصاویر

آزمایش رانندگی

پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر مجهز به توربو شارژ دی‌اس آرامش خاصی در زمان کار کردن دارد. با قرار دادن اهرم تعویض دنده در حالت D ترمز پارک برقی به طور خودکار از مدار خارج می‌گردد و به آرامی حرکت آغاز می‌شود. شتابگ‌یری DS6 با موتور 165 اسب بخاری و گشتاور 240 نیوتون‌متری و با توجه به وزن 1525 کیلوگرم کاملا قابل قبول است و هماهنگی بسیار خوبی میان این پیشرانه و گیربکس اتوماتیک 6 دنده دی‌اس را در هنگام رانندگی مشاهده خواهید کرد. به گونه‌ای که حتی در سرعت‌های پایین، برای کاهش مصرف بنزین، گیربکس به طور خودکار و هوشمند در دنده‌های سبک‌تر قرار می‌گیرد و به محض اشاره به پدال گاز، با اعمال معکوس‌های به موقع شتاب‌گیری خوبی را شاهد خواهید بود.

آزمایش فنی DS6 در جاده‌های ایران+ تصاویر

فرمان برقی D شکل دی‌اس که دقیقا مشابه نمونه به کار رفته در DS5 است، شاید در ابتدای سواری کمی نامتعارف به نظر بیاید، ولی پس از کمی رانندگی به آن عادت خواهید کرد و به یکی از جاذبه‌های رانندگی این خودرو بدل خواهد شد و با توجه به قرار داشتن کلیدهای کروز کنترل و سیستم صوتی بر روی فرمان رانندگی لذت‌بخشی را با این کراس‌اوور شهری تجربه خواهید کرد.

کیفیت سواری و عملکرد سیستم تعلیق نیز در DS6 در مجموع رضایت بخش بوده و DS6 بهترین سواری و نرم‌ترین تعلیق را در بین تمام محصولات DS دارا است. همچنین صدای پیشرانه نیز تا دور 3500 اصلا به گوش نمی‌رسد و در دورهای بالاتر صدای ملایمی در اتاق خودرو شنیده می‌شود که به هیچ وجه آزاردهنده نخواهد بود.

 خارج از جاده با DS6

در این تست، DS6 را برای پیمایش یک مسیر سنگلاخ با شیب ملایم و تغییر زاویه ملایم شیب و همچنین عملکرد سیستم تعلیق خودرو در مسیر‌های ناهموار سنجیده خواهد شد. البته با توجه به تک دیفرانسیل بودن DS6، نباید انتظار زیادی از این خودرو در مسیرهای خارج جاده‌ای  داشت.

قبل از شروع حرکت، حالت رانندگی را توسط کلید چرخان در کنسول وسط، بر روی حالت سنگلاخ قرار داده شروع به حرکت می‌کنیم. در هنگام پیمایش مسیرهای خاکی و در حین عبور از پیچ‌های تند با سرعت بالا، به لطف عملکرد بی نظیر سیستم ESP، خودرو به راحتی به مسیر باز می‌گردد و مانع از واژگونی خودرو می‌گردد. برای بالا رفتن از شیبی در حدود 30 درجه، گیربکس را در حالت دستی قرار داده تا بتوان هر دنده را به میزان دلخواه پر کرده، و سپس با کمی دورخیز وارد شیب شده و خودرو به سختی و با هرزگردی بسیار تا حدودی شیب را به سمت بالا می‌پیماید. البته دلیل این ضعف DS، تک دیفرانسیل بودن آن است و در عوض آن این کارخانه فرانسوی در داخل کابین و کیفیت و امکانات چیزی در مقایسه با رقبا کم نگذاشته است.

سخن آخر...

DS یک برند لوکس در میان محصولاتی از کشور فرانسه است و در بحث امکانات رفاهی و ایمنی برای راضی نگه داشتن راننده و سرنشین چیزی کم ندارد. در یک کلام DS برای مشتریانی مناسب خواهد بود که علاقه زیادی به خاص بودن و یدک کشیدن نام لوکس سواری دارند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
فوتون ساوانا رونمایی شد
حضور فعال عظیم‌خودرو در نمایشگاه مشهد

فوتون ساوانا رونمایی شد

کراس‌اووری جدید در بازار ایران
اوپل موکا x چه ویژگی‌هایی دارد؟

کراس‌اووری جدید در بازار ایران

بزک کراس‌اوور چینی
فیس‌لیفت مینور لیفانX60 به نمایش درآمد

بزک کراس‌اوور چینی

سوغات جک برای شیرازی‌ها
محصول جدید کرمان‌موتور رونمایی شد

سوغات جک برای شیرازی‌ها

بازار پر رونق چینی‌ها در ایران
برادر کوچک B50 در شیراز نمایش داده شد

بازار پر رونق چینی‌ها در ایران

رونمایی از سوغات جک در نمایشگاه شیراز
جک S3 با کدام پیشرانه در ایران عرضه می‌شود

رونمایی از سوغات جک در نمایشگاه شیراز

بازگشت قهرمان + تصاویر و ویدئو
ورود جدیدترین نسل ب‌ام‌و سری 5 به ایران توسط پرشیاخودرو

بازگشت قهرمان + تصاویر و ویدئو

جنس فامیلی جور شد!
هوندا HR-V تابستان به ایران می‌آید

جنس فامیلی جور شد!

پیروزی نفس گیر دوکاتی و دُویسیوزو در پیست ردبول
نتیجه مسابقه موتورسواری Moto GP اتریش

پیروزی نفس گیر دوکاتی و دُویسیوزو در پیست ردبول

ظاهری جذابتر با کیت آیرودینامیکی جدید+ تصاویر
خودروی سال آینده مسابقات Indycar رونمایی شد

ظاهری جذابتر با کیت آیرودینامیکی جدید+ تصاویر

مرسدس به Formula e وارد میشود
سرمایه گذاری هنگفت خودروسازها در بخش خودروهای الکتریکی

مرسدس به Formula e وارد میشود

پیروزی DS در نیویورک
نتیجه مسابقه فرمول الکترونیکی آمریکا

پیروزی DS در نیویورک

مرسدس یک قدم جلوتر از بقیه
نتیجه روز نخستین مسابقه فرمول 1 بیت بریتانیا

مرسدس یک قدم جلوتر از بقیه

50 اسب بخار میلیون دلاری
فراری از جدیدترین پیشرانه اش در بریتانیا استفاده می کند

50 اسب بخار میلیون دلاری

نخستین آلمانی مسابقات Formula e
آئودی به فرمول الکتریکی پیوست

نخستین آلمانی مسابقات Formula e

رقابت تنگاتنگ مرسدس و فراری
نتیجه مرحله تعیین خط مسابقه فرمول ۱ اتریش

رقابت تنگاتنگ مرسدس و فراری

بازگشت طوفانی BMW به رقابت
نتیجه مسابقه DTM نوریس رینگ آلمان

بازگشت طوفانی BMW به رقابت

نظرسنجی
کدامیک از قراردادهای زیر را برای آینده صنعت خودرو ایران مفید می دانید؟
ایران خودرو - پژو
ایدرو - رنو
سایپا - سیتروئن
ماموت - فولکس واگن
آرشیو مجله خودروها