کد خبر: ۲۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۵
شش گزینه هیوندای، برای تولید در ایران
خودرونویس: وقتی هیوندای در دهه 70 شمسی اولین حضور خود در بازار ایران را تجربه می‌کرد، شاید انتظار نداشت که آن‌قدر زود شرایط واردات خودرو تغییر کند و دست او از همکاری با خودروسازهای ایرانی کوتاه بماند.

دوستی با کره‌ای‌ها تازه می‌شود!

اما وقتی بعد از مدت‌ها دوباره در دهه هشتاد واردات خودرو با اما و اگرهای فراوان آزاد شد، هیوندای نه فقط به فکر صادرات همه‌جانبه محصولات‌اش افتاد، که برای مونتاژ سدان‌های کوچک‌ خود با طرف ایرانی وارد مذاکره شد تا نتیجه ساخت هیوندای اکسنت (ورنا) و الانترا (آوانته) در خودروسازان راین، در کنار عرضه محصولات لوکس‌تری چون سوناتا و توسان و سانتافه و... به شکل وارداتی باشد. با این حال شرایط سیاسی خاص کشور و وضع تحریم‌های جدی علیه ایران، هیوندای را از بازار کشور دور کرد و کرمانی‌ها که بعد از دوو دومین تجربه تلخ‌شان را سپری می‌کردند، به‌ناچار دست همکاری به سمت چینی‌ها دراز کردند. اکنون دوباره ورق برگشته و هیوندای تصمیم دارد تا در کنار صادرات گسترده به ایران، با همکاری کرمان موتور تولید در ایران را از سر گیرد و بیش‌ترین استفاده را از بازار ببرد. می‌توان در مورد گزینه‌های پیش رو گمانه‌زنی کرد.

اگر سدان‌های لوکس و محصولات‌ بزرگ‌تر را کنار بگذاریم، به گزینه‌هایی می‌رسیم که انتخاب‌هایی معقولانه‌ترند. گزینه‌هایی که در صورت رسیدن به خط تولید می‌توانند از مزیت قیمت رقابتی بهره‌ ببرند و در این آشفته‌بازار، خریداران را به سمت برند نام‌آشنای کره‌ای بکشانند. شش گمانه‌زنی ما این خودروها هستند!

i10

i10 هاچ‌بک کوچکی است که نسل نخست آن در سال 2007 روانه بازار شد و جانشینی برای مدل آتوس به حساب می‌آمد، آتوسی که با طراحی کهنه و دهه نودی‌اش دیگر نمی‌توانست پاسخ‌گوی برنامه‌های هیوندای باشد. بعد از موفقیت نسل نخست، هیوندای از نسل دوم i10 در سال 2014 رونمایی کرد و تمام تلاش خود را به کار گرفت تا محصول جدید بتواند با شخصیت تازه این برند هماهنگ باشد. البته هیوندای یکی از قدم‌های تاثیرگذار را سال‌ها قبل برداشته بود.

استخدام توماس برکل-کسی که سال‌ها تجربه کار در ب‌ام‌و و تویوتا را داشت- به عنوان مدیر طراحی، شخصیت بسیاری از محصولات خانواده i هیوندای را شکل داد. i10 هم به عنوان کوچک‌ترین عضو، به خوبی اصول ذهنی یک طراح خوش‌فکر را به نمایش می‌گذارد. فرم چراغ‌ها، خط‌های بدنه و تناسبات چهره مدرن و خوش‌استایلی به این هیوندای غیر کره‌ای بخشیده‌اند. شخصیت موقر و تا حدودی اسپرت i10 را، در کابین هم می‌توان مشاهده کرد، یعنی جایی که سطوح و عناصری مانند دکمه‌ها و دریچه‌های تهویه شکلی منطقی و هماهنگ دارند و نشانگرها و فرمان برای خودرویی در این کلاس خوش‌طرح و جذاب‌اند. i10 پلت‌فرم خود را با خواهرخوانده‌اش کیا پیکانتو شریک است و به همین دلیل تعدادی از ادوات کابین نیز با یکدیگر اشتراک دارد. با این‌حال خلاف پیکانتو که شخصیتی بازیگو‌ش و بیش‌تر به دنبال جلب توجه دارد، i10 روحیه‌ای جدی‌تر و خانوادگی‌تر دارد و ارائه نوع هاچ‌بک تنها در قالب طرح پنج در هم ناشی از همین مساله است.

دوستی با کره‌ای‌ها تازه می‌شود!

 فضای بار 252 لیتری که در صورت خواباندن صندلی‌ها به 1046 لیتر افزایش می‌یابد، استاندارد بودن سیستم نمایش فشار باد لاستیک‌ها (TPMS) و 6 کیسه هوا،  امکان سفارش سامانه‌هایی چون کمکی ترمز (BA) و کنترل حرکت در سربالایی‌ها (HAC، سیستمی که مانع از عقب‌رفتن خودرو موقع بالارفتن از سربالایی‌ها می‌شود) و چراغ‌های متحرک (SBL، که بسته به جهت فرمان چراغ‌ها را به طور هوشمند تنظیم می‌کند)، تلاش هیوندای برای اضافه‌کردن امکانات خودروهای گران‌قیمت‌تر به i10 را نشان می‌دهد. هنوز نمی‌توان با قاطعیت در مورد پیشرانه‌ نمونه‌ ویژه ایران نظر داد، با این‌حال احتمال عرضه پیشرانه چهار سیلندر بنزینی 1.25 لیتری که 87 اسب‌بخار قدرت (دور موتور 6000) و 123 نیوتون‌متر گشتاور (دور موتور 4000) تولید می‌کند، بیش‌تر است. گزینه دیگر پیشرانه سه سیلندر 1.0 لیتری است که 66 اسب بخار قدرت (دور موتور 5500) و 97 نیوتون‌متر گشتاور (دور موتور 3500) دارد. جعبه‌دنده‌ها نیز شامل دو نمونه 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک می‌شود. تولید و عرضه این خودرو در زمستان 1395، قطعی شده است.

 i20

i20 همان‌طور که از نام‌اش پیدا است، یک کلاس بزرگ‌تر از i10 و کوچک‌تر از i30 است. هاچ‌بکی که هنوز در رده هاچ‌بک‌های کوچک به حساب می‌آید و همچون i10 در ترکیه، هند و موزامبیک مونتاژ می‌شود و البته مدیر طراحی آن هم توماس برکل بوده است. طرح i20 بی‌شباهت به برادران بزرگ‌تر و کوچک‌ترش نیست، با این حال از روحیه جسورانه‌تر i10 کم‌تر در آن خبری هست و شکل چراغ‌ها، خط‌های روی بدنه و حتی تناسبات خودرو (به‌ ویژه اوورهنگ جلوی کشیده)، بیش‌تر خودرویی محافظه‌کار را نشان می‌دهند که تا اندازه‌ای سعی شده روحیات اسپرتی نیز به آن تزریق شود.

دوستی با کره‌ای‌ها تازه می‌شود!

 این برنده جایزه "فرمان داغ" سال 2015 (جایزه‌ای که توسط مجله اتواکسپرس به محبوب‌ترین خودروی سال به انتخاب خوانندگان داده می‌شود) نیز به تجهیزات ایمنی نسبتا کاملی مجهز شده است. سیستم هشدار دهنده حرکت بین خطوط می‌تواند آپشن ارزشمندی محسوب شود. همین‌طور سامانه‌های کمکی ترمز، کنترل حرکت در سربالایی، نمایش فشار باد لاستیک‌ها، چراغ‌های متحرک، کنترل پایداری و شش کیسه هوا، ایمنی فعال و غیرفعال i20 را در سطح مطلوبی قرار می‌دهد، به ویژه وقتی بدانیم این هاچ‌بک 1040 کیلوگرمی، در آزمایش تصادف موسسه یورو NCAP چهار ستاره را به دست آورده، نتیجه‌ای که اگرچه بهترین نیست، اما بهتر از حد معمول استانداردها محسوب می‌شود. از نظر تجهیزات هم می‌توان i20 را به تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید، سنسورهای پارک، دوربین دید عقب، و استارت دکمه‌ای مجهز کرد. پیشرانه‌های بنزینی که برای i20 می‌توان سفارش داد، به دو گزینه چهار سیلندر 1.25 لیتری 84 اسب بخاری و 1.4 لیتری 100 اسب بخاری محدود می‌‌شود. نمونه 84 اسب بخاری بیشینه قدرت‌اش را در دور موتور 6000 ارائه می‌کند و گشتاور 124 نیوتون‌متری‌ آن نیز در دور موتور 4000 به دست می‌آید.

دوستی با کره‌ای‌ها تازه می‌شود!

بیشینه قدرت تولیدی نمونه قدرت‌مندتر نیز، در دور موتور 6000 به دست می‌آید و بیشینه گشتاور 137 نیوتون‌متری‌ آن در دور موتور 3500 در دسترس راننده قرار می‌گیرد. هیوندای برای نمونه ضعیف‌تر گیربکس پنج سرعته دستی را ارائه می‌کند، در حالی‌که نمونه 100 اسب بخاری می‌تواند به گیربکس‌های شش سرعته دستی و یا چهار سرعته اتوماتیک تجهیز شود. شانس موفقیت i20 با موتور 1.4 لیتری در بازار ایران بیش‌تر است و دست سازنده هم برای ارائه نمونه اتوماتیک بازتر. I20 نیز همزمان با i10 وارد بازار ایران می‌شود.

ix35

ix35 یا همان توسان از همان ابتدای ورود به ایران، مورد توجه بسیاری قرار گرفت و به یکی از خوشنام‌ترین اس‌یووی‌های بازار تبدیل شد. قیمت مناسب، امکانات و تجهیزات خوب، طراحی قابل قبول و سهولت داد و ستد، این خودرو را به یکی از گزینه‌های محبوب قشر متوسط رو به بالا تبدیل کرد. بنابراین مونتاژ این محصول در ایران می‌تواند به کاهش قیمت و افزایش محبوبیت این اس‌یووی کوچک منجر شود. طراحی جدید ix35 بیش از اندازه مدرن است! گذشته از شوخی، طراحان تمام تلاش‌شان را برای رساندن خودرو به سبک رایج این روزها انجام داده‌اند.

دوستی با کره‌ای‌ها تازه می‌شود!

اضافه‌کردن لبه به بخش بالایی چراغ، فرورفتگی و خط‌های بالای رکاب، خط کمر بلند و کشیده و خرق عادت‌هایی مثل به هم ریختن فرم نیم‌دایره‌ای گلگیرها در کنار تناسباتی که همگی سعی در جذابیت‌بخشی هرچه بیش‌تر به طرح ix35 دارند. بهترین اس‌یووی کوچک برگزیده ‌شده توسط موسسه جِی‌دی پاور در سال 2016 را به مصداق بارز یک طرح پیشرو و جذاب تبدیل می‌کنند. هرچند تجهیزات ix35 بسته به رده‌های آن می‌تواند تفاوت محسوسی داشته باشد، با این‌حال سامانه‌هایی چون تشخیص نقاط کور (BSD)، هشداردهنده حرکت بین خطوط، کنترل پیشرفته اعمال گشتاور در پیچ‌ها (ATCC، که با تغییر گشتاور اعمال‌شده به هر چرخ و ترمزگیری در چرخ‌های دیگر چسبندگی خودرو به مسیر را بالا می‌برد) و چراغ‌های متحرک از تجهیزاتی است که به احتمال زیاد قدم به خط تولید خواهد گذاشت. کروز کنترل خودکار، سنسورهای پارک، صندلی‌های جلوی گرم‌شونده و تهویه‌دار، فرمان گرم‌شونده و یخچال کوچک برای نوشیدنی‌ها، مهم‌ترین امکاناتی است که به رفاه سرنشینان ix35 کمک می‌کند.

دوستی با کره‌ای‌ها تازه می‌شود!

هیوندای، ix35 را با پیشرانه‌های مختلف بنزینی و دیزلی روانه بازارهای جهانی می‌کند، با این‌حال هرکدام از بازارها پیشرانه خاص خود را دارد. پیشرانه 2 لیتری GDi  به لطف بهره‌مندی از سامانه تزریق مستقیم سوخت 164 اسب بخار قدرت و 207 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. برای بازار آمریکای شمالی این پیشرانه انتخاب شده است.

اما نمونه 2 لیتری دیگری نیز وجود دارد که 155 اسب بخار قدرت ( دور موتور 6200) و 196 نیوتون‌متر گشتاور (دور موتور 4000) دارد. پیشرانه‌ای که اختلاف قدرت آن با نمونه ابتدایی به شیوه تزریق سوخت به سیلندر برمی‌گردد (GDi در برابر MPi). اما گل سرسبد پیشرانه‌های ix35 نمونه 1.6 لیتری توربو است که در دور موتور 5500 بیشینه قدرت 177 اسب بخار را تولید می‌کند و بیشینه گشتاور 270 نیوتون‌متری‌ آن در محدوده 1500 تا 4500 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد. جعبه دنده به طور استاندارد از نوع 6 سرعته دستی است با این‌حال نمونه 7 ‌سرعته دوکلاچه اتوماتیک نیز برای بعضی پیشرانه‌ها قابل سفارش است.

الانترا

الانترا از آن ‌دسته خودروهایی است که کم آمدند (یا شاید کم مونتاژ شدند) اما خوب آمدند! هنوز هم الانتراهای باقیمانده از دوران پیش از تحریم و قطع همکاری هیوندای با خودروسازان راین، با قیمت‌های بالایی خرید و فروش می‌شوند که نشان از خوش‌نامی این محصول در بازار کشور دارد. اما اگر الانترای نسل سه (آوانته) و همین‌طور نسل پنج توانسته چنین موفقیتی را تجربه کند، ششمین نسل که یک سال بیش‌تر از رونمایی آن در جهان نمی‌گذرد می‌تواند دوباره کرمان‌موتوری‌ها را به سر زبان‌ها بیاندازد؟ الانترای جدید دست‌کم از نظر طراحی خودرویی مدرن و احترام‌برانگیز است. گرچه آن روحیه نوآورانه و دوست‌داشتنی سری i را در این سدان متوسطِ کوچک نمی‌توان پیدا کرد، با این‌حال ارزش‌هایی در طرح الانترا قابل جست‌وجو است که می‌تواند خیال آن را از بابت مورد پسند عامه قرارگرفتن راحت کند (البته اگر خود این مساله ارزش باشد!).

دوستی با کره‌ای‌ها تازه می‌شود!

چراغ‌های کشیده و خشن، جلوپنجره بزرگ، تناسبات درست و خط‌هایی که در حدی معقولانه حالتی اسپرت پیدا کرده‌اند، احتمالا همان ویژگی‌هایی هستند که داوران را مجاب کرده‌اند تا مدال برنز جایزه جهانی طراحی 2016 را به الانترا بدهند. با وجود مجموعه‌ای از تجهیزات ایمنی موثر (همچون ix35)، فضای داخلی جادار و امکانات رفاهی خوب (نشیمن‌گاه صندلی‌های عقب هم قابلیت گرم‌شدن دارد!) تنها می‌ماند پیشرانه‌هایی که بتوانند الانترا را در مقابل رقیب‌ها سربلند کنند. از این بابت دو گزینه بنزینی پیش روی ما است: یکی چهار سیلندر 1.6 لیتری با 127 اسب بخار قدرت (دور موتور 6300) و 157 نیوتون‌متر گشتاور (دور موتور 4850) و دیگری نمونه 2 لیتری با قدرت 156 اسب بخار (دور موتور 6200) و بیشینه گشتاور 199 نیوتون‌متر که در دور موتور 4500 به دست می‌آید.  جعبه دنده‌های 6 سرعته دستی و اتوماتیک نیز برای هرکدام از این موتورها قابل سفارش‌ است.

دوستی با کره‌ای‌ها تازه می‌شود!

سرتا

سرتا یا ix25 هم یکی از آن مخلوقات دو رگهای است که در شناسنامه‌اش مقابل محل تولد بی برو برگرد نام چین درج شده است! سرتا از آن‌جهت خودرو دو رگه‌ای به حساب می‌آید که تولید آن نخستین ‌بار با شراکت گروه بیجینگ آغاز شد و شرکتی با نام هیوندای-بیجینگ مسئولیت تولید آن را بر عهده دارد. قرار گرفتن سرتا بر پلت‌فرم i30 و الانترا، آن را در رده اس‌یو‌وی‌های کوچک قرار می‌دهد و با توجه به سیاست‌های شرکت مادر، نباید انتظار عرضه آن در سطح بازارهای جهانی را داشت (چین، هند و روسیه از اصلی‌ترین بازارهای سرتا هستند). طرح سرتا در بخش‌هایی مثل دماغه جلو پابه‌پای دیگر محصولات هیوندای پیش می‌رود، اما وقتی بحث تناسبات می‌آید شکستگی بالای ستون A و خط شخصیت برجسته‌ای که با شیبی تند رو به بالا می‌رود، نه تنها با کلیت طرح هم‌خوانی ندارد، بلکه بیش‌تر یادآور نیم‌رخ مرسدس GLK است. از نظر تجهیزات ایمنی و رفاهی سرتا را باید در حد و اندازه‌های i20 دانست. کنترل حرکت در سربالایی‌ها، کنترل پایداری الکترونیکی، چراغ‌های متحرک و 6 کیسه هوا، بخش عمده تجهیزات ایمنی فعال و غیرفعال این اس‌یو‌وی کوچک را تشکیل می‌دهند.

دوستی با کره‌ای‌ها تازه می‌شود!

در بخش امکانات رفاهی نیز از مهم‌ترین تجهیزات سرتا می‌توان به تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ناوبری، سنسورهای پارک و سیستم ورود بدون کلید اشاره کرد. هیوندای سرتا را با دو پیشرانه دیزلی و تنها یک حق انتخاب بنزینی روانه بازار می‌کند. نمونه 4 سیلندر 1.6 لیتری بنزینی که با بهره‌بردن از سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های دوگانه، 123 اسب بخار قدرت ( دور موتور 6400) و 154 نیوتون‌متر گشتاور (دور موتور 4850) تولید می‌کند و تنها با جعبه دنده شش سرعته دستی ارائه می‌شود.

دوستی با کره‌ای‌ها تازه می‌شود!

اکسنت

اگر الانترا یا همان آوانته یکی از خودروهای محبوب هیوندای در ایران باشد، اکسنت یا همان ورنا، بی‌شک محبوب‌ترین سدان کوچکی بوده که هیوندای تا به حال در ایران عرضه کرده. بازگشت اکسنت به خط تولید می‌تواند کیفیتی نوستالژیک داشته باشد، چون در آن سال‌ها ورنایی تولید و روانه بازار می‌شد که جزو دومین نسل اکسنت به حساب می‌آمد، در حالی که اکنون چهارمین نسل اکسنت هم آخرین روزهای عمر خود را می‌گذراند! با این وجود گذشت هفت سال از رونمایی طرح اکسنت، هنوز هم این کره‌ای کوچک را می‌توان زیبا و دوست‌داشتنی خطاب کرد. اگر از نقص بارز باریک‌بودن ستون C بگذریم، طرح اکسنت تناسبات خوبی دارد. اوورهنگ جلو به وضوح کوتاه‌تر از اوورهنگ عقب است، خط شخصیت و خط روی رکاب به خوبی با دیگر اجزای طرح ترکیب شده است و از همه مهم‌تر، شکل قطره‌ای چراغ‌ها و جلوپنجره کوچک اگرچه ترکیب شگفت‌انگیزی نیست، اما در نگاهی کلی به خلق طرحی چشم‌نواز و موفق نائل شده است. درون کابین نیز کم‌وبیش می‌توان رگه‌هایی از طرحی موفق را مشاهده کرد و هنگامی که پای ارگونومی به وسط می‌آید، باید به جاگذاری کنترل‌های سیستم صوتی و تلفن همراه روی فرمان آفرین گفت.

دوستی با کره‌ای‌ها تازه می‌شود!

شاید تنها جایی که اکسنت از قدیمی بودن ضربه می‌خورد بخش تجهیزات ایمنی است که در آن فقط باید به ترمز ضد قفل و 6 کیسه هوا بسنده کرد. با این‌حال در بخش تجهیزات ارائه دوربین دید عقب، سنسورهای پارک، تهویه اتوماتیک و استارت دکمه‌ای کمی اعتماد به نفس اکسنت را برمی‌گرداند و به خریدار هم این پیام را می‌دهد که با خودرویی فراموش‌شده و رو به زوال مواجه نیست. اکسنت با سه پیشرانه بنزینی 1.4 و  1.6 لیتری (GDi تزریق مستقیم و MPi) روانه بازارها می‌شود. نمونه کم‌حجم‌تر 100 اسب بخار قدرت و 136 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. 1.6 لیتری‌ها که در دو نوع GDi و MPi عرضه می‌شوند به ترتیب 140 و 124 اسب بخار قدرت و 170 و 159 نیوتون‌متر گشتاور دارند. هیوندای برای بازارهای مختلف و بسته به نوع پیشرانه، چهار نوع جعبه دنده CVT، هفت‌سرعته دوکلاچه (DCT)، چهار سرعته اتوماتیک، شش سرعته دستی را برای اکسنت تدارک دیده که به این سدان کوچک خوشنام کره‌ای، انعطاف‌پذیری بالایی بخشیده است. باید مهم‌ترین دلیل شکست اسن نسل از اکسنت در بازار ایران را قیمت بالای آن دانست که در صورت مونتاژ با کاهش قابل توجه قیمت مواجه خواهد شد و می‌توان به موفقین ان امیدوار بود.

دوستی با کره‌ای‌ها تازه می‌شود!

عناوین دیگر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
خارجی کشتی جنگی شورولت + تصاویر
دیدار با شورولت کوروت 1973

کشتی جنگی شورولت + تصاویر

نام خبرنگار: نوشته: محمدباقر وحید/ عکس: عمید ناصر
داخلی رستگاری در 6 ثانیه + تصاویر
ملاقات با پلیموث باراکودا 1971

رستگاری در 6 ثانیه + تصاویر

سدان گل سرسبد سئات + تصاویر
تجربه رانندگی با سئات لئون 5 در FR در پیست آزادی

گل سرسبد سئات + تصاویر

نام خبرنگار: ارشیا عباسی/ عکس: عمید ناصر
شاسی بلند داستر با دیفرانسیل اضافه
اولین تست و بررسی رنو داستر 4WD مدل ۲۰۱۷

داستر با دیفرانسیل اضافه

شاسی بلند جان سخت + تصاویر
تجربه رانندگی با ولوو XC 90 در تهران

جان سخت + تصاویر

نام خبرنگار: آزمایش و نوشته: ارشیا عباسی/ عکس: عمید ناصر
کراس اوور دو دیفرانسیل هیجان‌انگیز
تجربه رانندگی با تویوتا RAV4 فیس‌لیفت 2016

دو دیفرانسیل هیجان‌انگیز

کراس اوور در آرزوی جیپ
تجربه رانندگی با کیا سورنتو 2016 در تهران

در آرزوی جیپ

نام خبرنگار: آزمایش و نوشته: یحیی دادگر/ عکس: عمید ناصر
نظرسنجی
نظر شما در رابطه با طراحی پایگاه خبری خودرونویس چیست؟
خوب
متوسط
ضعیف
آرشیو ماهنامه نسل برتر