کد خبر: ۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
وضعیت تحقیق و توسعه در صنعت خودرو ایران در مقایسه با سایر کشورها
خودرونویس: درکنار ده‌ها علتی که می‌توان منشا تفاوت سطح صنعت خودروسازی ایران با کشورهای مطرح این حوزه باشد، نوع تمرکز و تاکید صنعتگران ما در بخش تحقیق توسعه شرکت‌های خودروسازی داخلی در مقایسه با خودروسازان کوچک و بزرگی که در دیگر کشورهای جهان قرار گرفته‌اند است. در این گزارش به طور اجمالی به بررسی وضعیت تحقیق توسعه در صنعت خودرو ایران در مقایسه با سایر کشورها خواهیم پرداخت.
رویایی که با نیم درصد تحقق پیدا نمی‌کند!

** تمامی شرکت‌های خودروسازی مانند سایر کسب‌وکارها همواره از مفهومی به‌نام بازار کامل در علم اقتصاد که بدترین وضعیت درآمدی را برای آن‌ها می‌سازد فراری هستند و ایجاد انحصار در حوزه کاری خود را دنبال می‌کنند. اصلی‌ترین روش شناخته شده برای رسیدن به ایجاد تمایز در یک بازار آزاد و رقابتی، استفاده از تحقیق و توسعه برای ساخت محصول و ارائه خدمتی است که آن‌قدر از محصول دیگران متفاوت باشد که بتواند انحصار مورد نظر را برای آن شرکت ایجاد کند. اما همانطور که گفتیم این مساله در یک بازار آزاد و رقابتی انجام می‌شود. در کشور ما و به ویژه صنعت خودرو ما، حمایت دولت از خودروسازان داخلی هرچند به آن‌ها تضمینی کوچک برای بقا می‌دهد، اما درعین حال باعث کند شدن حرکت به سمت استفاده از تحقیق و توسعه شده و درنتیجه محصول وطنی درعین این‌که از بسیاری از امکانات و توانایی‌های نمونه‌ خارجی برخوردار نیست، اما باز می‌فروشد و سود می‌کند.

** اگر سرمایه‌های اختصاص یافته برای بحث تحقیق و توسعه در خودروسازان داخلی را به نسبت شرکت‌های خارجی مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که باوجود تیراژ بالای خودرو در کشور، تا چه میزان از کمپانی‌های مطرح در زمینه R&D عقب‌تریم. گزارش‌های تازه نشان‌ می‌دهد که در سال 2015، غول‌های خودروسازی برای حفظ رضایت‌ خریداران و درنتیجه فروش‌ خود، تا 6 درصد از درآمدشان را صرف بخش تحقیق و توسعه کرده‌اند؛ به‌طور مثال گروه خودروسازی فولکس واگن به‌عنوان پرچمدار این حوزه در سال میلادی گذشته 15.3 میلیارد دلار را خرج بهبود محصولاتش کرده است؛ رقمی که برای متوسط شرکت‌های جهان در حدود 4.5 درصد و معادل رقم نجومیِ 109.3 میلیارد دلار می‌شود! این درحالی است به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان میزان تخصیص درآمد فروش به تحقیق و توسعه در شرکت‌های خودروسازی کشور کمتر از نیم درصد است.

** به گزارش پایگاه خبری خودرونویس، علت ثانویه‌ای که در به وجود آمدن این وضعیت اسف‌بار در حوزه R&D نقش دارد، تنها میزان پایین بودجه اختصاص داده شده به تحقیق و توسعه نیست بلکه مشکل آسیب‌زننده‌تر این است که از همین بودجه هم بهره‌وری درستی نداریم. ما در این حوزه نه‌تنها امکانات خوبی داریم بلکه فرصت‌های بسیاری نیز داشته‌ایم که بتوانیم فاصله خود را با بقیه خودروسازان کمتر کنیم، اما از آن‌ها استفاده درستی نکردیم. علیرضا محمدزاده کارشناس سابق مرکز تحقیقات ایران‌ خودرو و مدیر کنونی تیم طراحی شرکت بنا‌شریف در گفت‌وگو با خبرنگار نسل‌برتر، با تاکید بر این مساله عنوان کرد که صنعت خودروسازی ما قابلیت‌های بسیاری حداقل در حوزه طراحی دارد و در بحث R&D فرصت‌های بسیاری مانند زمان تحریم داشت تا خود را مانند کشور چین تبدیل به یک قطب کند یا دست کم به جایگاهی برسد که آینده روشنی را برای خود متصور باشد، اما شاید به‌دلیل نبود انگیزه کافی نه تنها از آن فرصت استفاده نشد بلکه از امکانات و استعدادهایی که همین امروز در این حوزه وجود دارد نیز بهره‌گیری نمی‌شود و روزبه‌روز فارغ‌التحصیلان خوب رشته‌هایی مانند طراحی صنعتی ایران را به‌ مقصد کشورهای خارجی و به‌ هدف کار در تحقیق و توسعه ترک می‌کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
فوتون ساوانا رونمایی شد
حضور فعال عظیم‌خودرو در نمایشگاه مشهد

فوتون ساوانا رونمایی شد

کراس‌اووری جدید در بازار ایران
اوپل موکا x چه ویژگی‌هایی دارد؟

کراس‌اووری جدید در بازار ایران

بزک کراس‌اوور چینی
فیس‌لیفت مینور لیفانX60 به نمایش درآمد

بزک کراس‌اوور چینی

سوغات جک برای شیرازی‌ها
محصول جدید کرمان‌موتور رونمایی شد

سوغات جک برای شیرازی‌ها

بازار پر رونق چینی‌ها در ایران
برادر کوچک B50 در شیراز نمایش داده شد

بازار پر رونق چینی‌ها در ایران

رونمایی از سوغات جک در نمایشگاه شیراز
جک S3 با کدام پیشرانه در ایران عرضه می‌شود

رونمایی از سوغات جک در نمایشگاه شیراز

بازگشت قهرمان + تصاویر و ویدئو
ورود جدیدترین نسل ب‌ام‌و سری 5 به ایران توسط پرشیاخودرو

بازگشت قهرمان + تصاویر و ویدئو

جنس فامیلی جور شد!
هوندا HR-V تابستان به ایران می‌آید

جنس فامیلی جور شد!

پیروزی نفس گیر دوکاتی و دُویسیوزو در پیست ردبول
نتیجه مسابقه موتورسواری Moto GP اتریش

پیروزی نفس گیر دوکاتی و دُویسیوزو در پیست ردبول

ظاهری جذابتر با کیت آیرودینامیکی جدید+ تصاویر
خودروی سال آینده مسابقات Indycar رونمایی شد

ظاهری جذابتر با کیت آیرودینامیکی جدید+ تصاویر

مرسدس به Formula e وارد میشود
سرمایه گذاری هنگفت خودروسازها در بخش خودروهای الکتریکی

مرسدس به Formula e وارد میشود

پیروزی DS در نیویورک
نتیجه مسابقه فرمول الکترونیکی آمریکا

پیروزی DS در نیویورک

مرسدس یک قدم جلوتر از بقیه
نتیجه روز نخستین مسابقه فرمول 1 بیت بریتانیا

مرسدس یک قدم جلوتر از بقیه

50 اسب بخار میلیون دلاری
فراری از جدیدترین پیشرانه اش در بریتانیا استفاده می کند

50 اسب بخار میلیون دلاری

نخستین آلمانی مسابقات Formula e
آئودی به فرمول الکتریکی پیوست

نخستین آلمانی مسابقات Formula e

رقابت تنگاتنگ مرسدس و فراری
نتیجه مرحله تعیین خط مسابقه فرمول ۱ اتریش

رقابت تنگاتنگ مرسدس و فراری

بازگشت طوفانی BMW به رقابت
نتیجه مسابقه DTM نوریس رینگ آلمان

بازگشت طوفانی BMW به رقابت

نظرسنجی
کدامیک از قراردادهای زیر را برای آینده صنعت خودرو ایران مفید می دانید؟
ایران خودرو - پژو
ایدرو - رنو
سایپا - سیتروئن
ماموت - فولکس واگن
آرشیو مجله خودروها