کد خبر: ۱۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
خودرونویس: با هوشمندتر شدن خودروها، آسیب پذیری آنها در برابر حملات اینترنتی هکرها افزایش یافته است؛هک خودروها از آنجایی که جان انسان ها را در جاده ها به خطر می اندازد، حالا تبدیل به نگرانی بزرگی برای خودروسازان شده است
خودروهای هوشمند درمعرض حمله هکرها

**امروزه خودروها با اتصال به شبکه های هوشمند کامپیوتری، سرویس هایی ارائه می کنند که پیش تر تصور آن هم برای خودروسازان ممکن نبود. سرویس تاکسی رانی 'اوبر' قرار است به زودی تاکسی های بی راننده خود را روانه شهرها کند و خودروساز آمریکایی 'تسلا' سیستم ناوبری اتوماتیک را در خودروهای الکتریکی جدیدش تعبیه کرده است.

**خودروهای بی راننده گوگل در سطح شهرها می چرخند و امید می رود که به زودی خودروها تبدیل به واگن های آکنده از کامپیوترهای هوشمندی شوند که سرنشین فقط در آنها می نشیند و در اوج امنیت و آرامش به مقصد می رسد.

**توسعه هوش خودروها مواهبی بی سابقه به ارمغان می آورد، اما سویه تاریکی هم دارد که منشا نگرانی های هراس آوری برای خودروسازان است: اتصال خودروها به شبکه ها، آنها را در برابر حملات هکرها آسیب پذیر می کند.

**وجود یک حفره امنیتی کافی است تا هم زمان با لذت بردن شما از ناوبری اتوماتیک خودروی هوشمندتان، هکر زبده ای راه نفوذ را یافته باشد و مشغول ایجاد اختلال در سیستم یا بهره کشی از آن باشد. در چنین شرایطی هر اتفاقی ممکن است.

**یک سال پیش بود که چارلی میلر و کریس والاسک یک خودروی جیپ چروکی را که با سرعت 100 کیلومتر در ساعت در حرکت بود، از راه دور هک کردند و کنترل آن را به دست گرفتند.

**گزارش اندی گرینزبرگ از این ماجرا در 'وایرد' همچون بمبی بود در دنیای خودرو و تکنولوژی و البته خبری بد و تحقیرکننده برای شرکت های تولیدکننده این ماشین ها، کرایسلر.

**کرایسلر در پی این ماجرا فراخوانی برای بازگشت 4.1 میلیون خودرویی که در معرض تهدید امنیتی مشابه بودند صادر کرد. تا پیش از آن هیچ کسی در این کمپانی تماس ها و تکاپوهای این دو هکر 'کلاه سفید' را جدی نگرفته بود.

**انتشار حاصل کار آنها تاثیرات عمیقی بر تصور عمومی از پدیده هک خودروها گذاشت و کمپانی ها را وادار کرد تمهیدات امنیتی جدی تری بیاندیشند. کریس والاسک و چارلی میلر اکنون به عنوان پژوهشگر برای مرکز پژوهش های پیشرفته 'اوبر' کار می کنند.

**در ماه مارس 2016 پلیس فدرال آمریکا برای نخستین بار بیانیه ای صادر کرد تا هشدار دهد خودروها بیش از پیش آسیب پذیر شده اند. هکرها در کنفرانس های سالانه خود حالا بخش ویژه ای برای نفوذ به ماشین ها دارند و کمپانی های خودروسازی هم دریافته اند که برای ارتقای امنیت باید به همکاری با هکرها تن بدهند؛ دست در دست هکرهای کلاه سفید، برای مقابله با تهدید هکرهای کلاه سیاه و تخریب چی که در کمین اند تا با حمله به آسیب پذیری ها، به کاربران ضربه بزنند و بهره کشی کنند.

**سیگنال ها و سنسورها کرایسلر تنها هدف و قربانی حملات هکرها نبوده و نیست. هک خودروها تا کنون بارها موجب شده خودروسازان فراخوان های عمومی برای بازگشت صدها هزار خودرو بدهند تا بتوانند آسیب پذیری ها را برطرف کنند. کمپانی های میتسوبیشی، فورد، فولکس واگن و … بارها به چنین دردسری افتاده اند.

**متخصصان امنیت هشدار می دهند که خودروسازان باید سرمایه گذاری بسیار بیشتری در این زمینه کنند تا وضعیت متحول شود، چون هزینه ناکامی در تامین امنیت خودروهای هوشمند را انسان ها با جان و خون خود خواهند پرداخت.

عناوین دیگر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
داخلی رستگاری در 6 ثانیه + تصاویر
ملاقات با پلیموث باراکودا 1971

رستگاری در 6 ثانیه + تصاویر

سدان گل سرسبد سئات + تصاویر
تجربه رانندگی با سئات لئون 5 در FR در پیست آزادی

گل سرسبد سئات + تصاویر

نام خبرنگار: ارشیا عباسی/ عکس: عمید ناصر
شاسی بلند داستر با دیفرانسیل اضافه
اولین تست و بررسی رنو داستر 4WD مدل ۲۰۱۷

داستر با دیفرانسیل اضافه

شاسی بلند جان سخت + تصاویر
تجربه رانندگی با ولوو XC 90 در تهران

جان سخت + تصاویر

نام خبرنگار: آزمایش و نوشته: ارشیا عباسی/ عکس: عمید ناصر
کراس اوور دو دیفرانسیل هیجان‌انگیز
تجربه رانندگی با تویوتا RAV4 فیس‌لیفت 2016

دو دیفرانسیل هیجان‌انگیز

کراس اوور در آرزوی جیپ
تجربه رانندگی با کیا سورنتو 2016 در تهران

در آرزوی جیپ

نام خبرنگار: آزمایش و نوشته: یحیی دادگر/ عکس: عمید ناصر
هاچ بک اولتیماتوم فرانسوی!
تجربه رانندگی با DS 5 در تهران

اولتیماتوم فرانسوی!

نظرسنجی
نظر شما در رابطه با طراحی پایگاه خبری خودرونویس چیست؟
خوب
متوسط
ضعیف
آرشیو ماهنامه نسل برتر